Социалните потребители

Homo est animal sociale (лат.) – „Човекът е социално животно”, казал е Аристотел. През целия си живот, ние сме част от различни общности – съученици, състуденти, колеги в офиса, приятелски кръгове и т. н. Ние, членовете на Marketing Academy Club, също сме един чудесен пример за общност – тесен кръг приятели, обединени от интереса си към маркетинга и желанието за професионална реализация. Може ли и Бизнесът да се възползва от непрестанния стремеж на човека да бъде част от групата, от общността? Нека видим!

Предполагам всеки, без даже да се замисли, може да даде примери за подобни общества, изградени с цел утвърждаването на фирма, марка, продукт или услуга – фен-клубовете на „Формула 1”, автомобилните клубове, футболните клубове, покер клубовете, фитнес клубовете и много други. Всяка сериозна и успешна бизнес организация (т.е. маркетингово ориентирана) се стреми да обедини своите почитатели и лоялни клиенти в общност. В социална група, в която всички те ще бъдат обвързани от лоялността си към компанията. Защо обаче е необходимо това:

1. Лоялността на потребителите се увеличава, тъй като връзката им с компанията/марката става по-здрава и дългосрочна.

2. Компанията придобива различни измерения в съзнанието на потребителя. Започва да се възприема като средство за нови запознанства и приятелства.

3. Фирмената общност е предпоставка за привличане на много нови клиенти – роднини, приятели, колеги на членовете ѝ.

4. Привлечените нови клиенти се задържат и се превръщат в лоялни клиенти.

5. Членовете на социалната общност споделят помежду си информация, относно продуктите на фирмата. Така много потребители на едни от фирмените продукти започват да консумират и други.

6. Хората със слаби социални контакти намират група, към която да се приобщят. От това печелят те – печели и компанията.

Плюсовете на бизнес общностите са повече, отколкото могат да се съберат в една публикация. Съвременните технологии разкриват редица инструменти за изграждането на гъвкави социални мрежи от потребители – MySpace, Facebook, Skype, Twitter, LinkedIn и много други. Чрез тях, потребителите могат да се свързват и споделят помежду си по всяко време и без никакви ограничения – 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, 365 дни в годината.

Ние живеем в ерата на информацията и споделянето. Сега социалната комуникация е по-важна от всякога, даже и да е опосредствана. Една потребност, стара колкото самото човечество, но еволюирала и видоизменена, пригодена към живота през 21 век.

Не е вярно, че щом фирмата ви е малка, тя няма нужда от своя социална мрежа! Повечето от общностите, към които ние принадлежим, са малки – приятели, излезли да пият по бира в бара; съпрузи, отишли на разходка с децата си в парка; група хлапета, играещи пред блока; съученици, купонясващи в дискотеката. Именно тези малки групи са най-емоционално заредени и най-ефективни. Членовете им се познават добре и имат възможността да комуникират пълноценно и динамично помежду си.

Кварталните кафенета и бакалии са чудесен пример за малки бизнес единици, функциониращи на основата на социалната комуникация в рамките на една малка група. Важното е, собствениците им да осъзнаят това и да предприемат необходимите мерки, за да се почувстват техните потребители по-добре, по-сплотени и по-единни. Резултатите ще бъдат повече от добри!

Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>