Самозатоплящи и самоохлаждащи се храни и напитки

източник: http://www.hotboxfood.co.uk

Самозатоплящите се храни и напитки не са нещо ново или непознато. Те са по рафтовете в супермаркетите и бензиностанциите от няколко години. Разбира се, не в България, а в по-развитите страни – САЩ, Великобритания, Германия, Австрия, Полша, Унгария, Австралия, Испания, Норвегия и т.н.

Какво представлява една самозатопляща се напитка?

Става въпрос за иновативна технология, при която вътрешното пространство на кутийката се дели да две части. Едната съдържа вода, а другата – соли на калциев хлорид. Чрез натискане на дъното и разклащане на чашата се предизвиква разкъсване на мембраната и впоследствие химична реакция, която води до затопляне на течността в нея.

Caliente Caliente, който се предлага на испанския, португалския и андорския пазар от ексклузивен дистрибутор, е много популярен сред населението продукт и се радва на успех, въпреки че се продава на сравнително висока цена. Напитките се предлагат в разфасовки от 75ml.

Американският братовчед на Caliente – 2GO, е основан на същата технология, а за направата му са използвани екологични материали (поне така е комуникиран). Стоманата, която се използва, е 100% рециклируема, както и част от останалите елементи, използвани за производството на контейнера. За по-малко от 3 минути напитката може да достигне от стайна температура до 100 градуса.

На пазара се предлагат и самозатоплящи се храни, чиято технология е основана на класическата водна баня. Предлагат се различни самозатоплящи се супи и разни други неща, които аз лично трудно бих нарекла храни, а процеса на затопляне при тях може да видите тук:

Защо са успешни тези продукти?

  • Богатият асортимент, който предлагат производителите, е една от основните причини. Caliente Caliente например, предлага широка гама от напитки – енергийно кафе (с женшен и гуарана), кафе, капучино, горещ шоколад, мокачино, лимонов чай и др. Продуктът задоволява различните вкусове на хората и по този начин достига до повече потребители.
  • Разбира се, правилното му позициониране също оказва влияние. Наложен е като продукт, който е до теб винаги, когато имаш нужда от него – вкъщи, в офиса, в колата, в самолета, във влака, на улицата, на плажа, в планината т.е. може да се консумира почти навсякъде.
  • Друга причина за успеха на тези продукти е ниската конкуренция. Аз поне не намерих пряк конкурент на Caliente на испанския пазар.
  • Продуктът е таргетиран към много голям сегмент потребители. В днешното забързано ежедневие много хора са в движение 24/7. Попадайки в задръстване могат да извадят напитката от жабката и само след секунди да се насладят на любимата си топла напитка. Туристите, алпинистите, войниците – все хора, които биха хапнали вкусна топла храна в края на тежкия ден.

В разгара на лятото едва ли обаче ви е толкова интересно да четете за самозатоплящи се храни и напитки. Е, имам и нещо освежаващо за вас. Самата аз много приятно се изненадах преди няколко дни, когато разбрах, че първата в света самоохлаждаща се бира скоро ще е на английския пазар :) Всъщност не е първата, а втората подобна технология, но така беше отразена в българската преса. Първата вече се предлага в САЩ :)

Технологията е подобна на тази на самозатоплящите се напитки – взимате металната кутийка, натискате бутона, разположен на дъното й, разклащате и изчаквате. Въглеродът от черупките на кокосови орехи, разположен в алуминиева капсула във вътрешността на кенчето, „изпраща“ сгъстен въглероден диоксид при натискане на бутона. Тъй като диоксидът се изпарява, охлаждането до 15 градуса отнема по-малко от 2 минути. Технологията е приложима и за други газирани напитки.

Надявам се, че в най-близко време и на българския пазар ще се появят тези продукти, за да можем и ние да се възползваме от тях. А защо не и някой българин да патентова по-добра технология? Имат ли пазар подобни продукти у нас? Вие как мислите?

 

4 за публикацията

Самозатоплящи и самоохлаждащи се храни и напитки

Иван Крумов

Много хубава и полезна статия, смятам че подобни продукти биха намерили място на родния пазар, на една поносима цена разбира се :)

Отговор
Поля Бързашка

Поля Бързашка

Благодаря, Иване :) А каква би била според теб поносимата цена за някоя от самозатоплящите се напитки наприер?

Отговор

За 0,5 л бира самоохлаждаща се бира поносимата цена в Bългария ще е 1,20 малко – по-скъпа от неохлаждаща се бира. Ако е по-скъпа, човек ще си купи обикновена и у тях, или в заведение ще седне. А и в кой магазин няма охладена бира?

Отговор
Поля Бързашка

Поля Бързашка

Здравейте! Тази цена и аз бих определила като „поносима“, но едва ли поносимата и пазарната ще съвпаднат :) За бирата – добре. Интересно ми е каква цена бихте определили за самозатоплящите се напитки.

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>