Поведение на българските потребители в социалните мрежи – Резултати от изследване

Време е и аз да представя резултатите от проведеното преди три месеца проучване. Само искам да уточня, че впоследствие темата на изследването бе променена от „Активността на потребителите в социалните мрежи” на „Поведение на българските потребители в социалните мрежи”. Това предефиниране бе повлияно от факта, че неочаквано за мен, много хора се включиха в анкетата, за което най-искрено им благодаря! Участие взеха 364 души, като обработката и анализа на данните, както и всички изводи направени след това, са базирани на отговорите на 250 респондента, които бяха завършили докрай анкетата.

Целите, които си поставих, бяха да разкрия, измеря и анализирам активността на българските потребители в социалните мрежи, да генерирам техните потребителски профили и да идентифицирам естествени групи от потребители, притежаващи сходни характеристики.

Преди да ви представя резултатите, трябва да обърна внимание на това, че формираната извадка не отговаря на условията за представителност, което може да постави под съмнение изводите, формирани на база отговорите на респондентите и последващата им обработка и анализ.

Кои са основните демографски характеристики на българите в социалните мрежи?

По-голямата част от тях (76%) са на възраст до 25г. и логично – повечето от тях са учащи (61,2%). Процентното съотношение на жените и мъжете е 70/30. 72,4%, от включилите се в допитването, живеят извън столицата.

Кои социални мрежи са най-използвани сред българите?

  • Напълно очаквано, сред чуждестранните социални мрежи, Facebook е на първо място.

  • Потреблението на български социални мрежи е следното:

Има ли статистически значими разлики в популярността и честотата на използване на социалните мрежи?

Използвайки Т-тестове, установих, че не съществува статистически значима разлика в популярността на Facebook между двата пола. Също така няма значима разлика в честотата на използване на социалните мрежи при различните възрастови групи, както и при използването на социалните мрежи в различните части на деня между мъжете и жените.

Какво представляват социалните мрежи за различните възрастови групи?

За най-младите потребители социалните мрежи представляват канал за общуване и поддържане на връзка с приятели (79,5%), определят ги като начин за убиване на свободното време (74,2%). За хората на възраст 25г. – 35г., социалните мрежи са това, което са и за по-младите от тях. И следващата възрастова група, хората между 35г. – 45г., в най-голяма степен ги определя като канал за общуване и поддържане на връзка с приятели (77,8%). Мнението и на потребителите над 45г. е единодушно – социалните мрежи са канал за общуване и поддържане на връзка с приятели.

Какви зависимости установих?

Поставих си за цел да проверя дали честотата на използване на социалните мрежи зависи от това дали потребителите търсят информация в тях, или не. Отново използвах Т-тест, който установи, че липсва такава зависимост. При последващи проверки установих, че съществува статистически значима разлика в честотата на използване на социалните мрежи и тя се проявява единствено в случаите, когато потребителите ги използват, за да споделят, обсъждат идеи, флиртуват или просто, за да се забавляват.

Какви са профилите на потребителите в социалните мрежи?

Тъй като за много голяма част от респондентите, търсенето на информация е основна причина за използването на социални мрежи, имах за цел да класифицирам потребителите в отделни, вътрешно хомогенни групи, което би послужило за по-доброто сегментиране на аудиторията в социалните мрежи. Чрез инструмента Decision Tree (Дърво на решенията) установих, че хората, които влизат в социалните мрежи, за да търсят информация, се разделят на две големи групи – такива, които използват социалните мрежи и за забавление (87,2%) и такива, които не ги използват за забавление (12,8%).

  • 10,8% от хората, неизползващи социалните мрежи с цел забавление, използват социалните мрежи или през втората половина на денонощието или по всяко време на деня. Много малко са хората, които се логват сутрин в любимата си социална мрежа.
  • Другата сравнително голяма група се характеризира с това, че жените, използващи социалните мрежи като информационен канал в 57,6% от случаите живеят извън гр. София и освен за осведомяване, използват социалните мрежи и за забавление.

С какво се характеризират трите клъстера, които идентифицирах, посредством Клъстерен анализ?

  • „Cоциално ориентираните”, значително над средния потребител, използват социалните мрежи най-вече, за да контактуват с близки и приятели, споделят (снимки, музика, състояния), за да се забавляват и да търсят информация.
  • „Информационно ориентираните”, значително над средния потребител, а в някои отношения – малко над средния потребител, се ползват в много голяма степен от всички възможности, които предоставят социалните мрежи.
  •  „Неориентираните” потребители, използват социалните мрежи по-малко от средния потребител. Може да се каже, че социалните мрежи не им предоставят определени ползи, което може да се тълкува като: Тези потребители имат профил в социална/и мрежа/и, но не се възползват от възможностите, които предоставят те.

Генералните изводи, до които достигнах, не са много по-различни от тези, до които са достигнали много хора преди мен. Въпреки че не открих топлата вода, считам, че проучването, което направих, беше много повече от поредното задание. Цялото изследване може да намерите във виртуалната библиотека DLib на Стопанска академия „Димитър А. Ценов” – Свищов.


 

7 за публикацията

Поведение на българските потребители в социалните мрежи – Резултати от изследване

Поля Бързашка

Поля Бързашка

Зависи кой какво и на кого предлага :) В повечето от случаите си струва.

Отговор

Wiiiii~ Que bueno que la nena esta mejor, me alegra que las noticias sean alentadoras. Como dicen la fe mueve montañas xD <333 bueno tambien me alegra que estes mejor Maki y que ya vuelvas a sonreir y escribir entradas llenas de energias positivas. Es sorprendente como te aprecian, todo eso se puede ver en cada comentario y en esos lindos obsequios bueno en parte eso demuestra que eres una persona maravillosa *^* hahaha ya tienes tuiter yeheeeeeeeeee! te agrego ahorita mismo <333 Cuidate.

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>