Резултати от изследването за смартфони

Най-напред искам да благодаря на всички, които взеха участие в проучването ми за употребата на смартфони – без вас всичко това нямаше да стане реално! Само да припомня – целите ми главно бяха в три насоки:

  • да разбера за какво хората използват смартфоните си;
  • да обособя профили на хората, използващи смартфони;
  • да разбера за какво хората, които нямат смартфон, биха използвали такова устройство в хипотетична ситуация.
Въпросникът беше адаптивен – задаваните въпроси и предлаганите възможности за отговор се генерираха според предходните отговори на респондента. Така попълнилите 99 души в последствие бяха разделени на три подизвадки:
  • Респонденти, притежаващи мобилен телефон с ограничени функции (предимно за обаждания);
  • Респонденти, притежаващи мобилен телефон с много функции;
  • Респонденти, притежаващи смартфон.

Основен интерес за мен представляваха хората, попадащи в последната група. За жалост, представителността на изследването ми беше компроментирана заради разпределението на респондентите в трите подизвадки, както и по отношение на пол и възраст. Най-общо казано, в изследването взеха участие 37 мъже (37,4%) и 62 жени (62,6%), като най-много от тях (76,8%) попадат във възрастовата група 18 – 25 години, а на следващо място (14,1%) са тези, на възраст 26 – 35 години. Също така:

  • 37,4% от анкетираните притежават смартфон;
  • 36,4% от респондентите имат мобилен телефон с много функции;
  • 23,6% имат мобилен телефон с ограничени функции.
След много изследвания за наличие на връзки и зависимости, достигнах до следните по-важни изводи за хората, които не притежават смартфон:
  • Броят на желаещите и на не желаещите да притежават такъв телефон е почти равен;
  • Те биха използвали умния телефон най-вече за работа;
  • Основната функция, заради която тези хора биха искали да имат смартфон, е браузването в Интернет.
Чрез различни анализи – отново изследвания за връзки и зависимости, Клъстерен анализ, Дърво на решенията, както и множество експерименти, успях да „осветля“ картината при притежателите на смартфони, а именно:
  • Те отделят повече време за забавление със смартфона си, отколкото за работа и обучение;
  • Разпределението на операционните системи е следното:
  • 75,7% от хората не купуват мобилни приложения;
  • При потребителите с iOS процентите на купуващите и не купуващите приложения са равни, като тяхната оценка за цялостното преживяване със смартфон е много висока;
  • Средната оценка, която хората са дали за цялостното си преживяване, като потребители на смартфон, е 79,49;
  • Хората използват смартфоните си за:
  • Студентите използват смартфона си най-много за браузване в Интернет, слушане на музика, правене на снимки;
  • Работещите използват смартфона си най-много за достъп до социални мрежи, работа с приложения и e-mail;
  • Повече работещи хора играят игри на смартфона си, в сравнение със студентите;
  • Извършваните със смартфон дейности, подредени по важност, изглеждат по следния начин:
  • Може да се каже, че повечето притежатели на смартфон отделят около 30 минути на ден за браузване в Интернет; до 15 минути за игри; до 30 минути за социални мрежи; за музика – между 15 и 30 минути или повече от 1 час; за правене на снимки и четене на книги – до 15 минути; достъп до e-mail и работа с приложения – до 30 минути; за разговори – между 30 минути и 1 час;
  • Малка част от потребителите на смартфон с операционна система Android са дали обща оценка за преживяването си под 73,00 и смятат, че сметката им се е увеличила, откакто ползват смартфон;
  • Повечето потребители със Symbian са дали обща оценка, по-ниска от праговата стойност 73,00, но не смятат, че сметката им се е увеличила значително, откакто притежават смартфон;
  • Обособяват се 3 клъстера: „Хора, които не могат без смартфона си”, „Хора, които не приемат смартфона си за нещо кой знае какво” и „Хора, за които смартфонът е въпрос на имидж”.
Тези, които не могат без смартфона си, смятат, че той улеснява живота им значително и им спестява време. Те са винаги онлайн и работата със смартфон за тях е лесна. Хората, които не смятат, че смартфонът е нещо кой знае какво, признават, че работата с него е лесна, но не и останалите му предимства. Респондентите, посочили, че за тях смартфонът е въпрос на имидж, като цяло се затрудняват при работата с него, но все пак отчитат предимствата, които предлага.
Както казах, получените резултати не претендират за представителност, но все пак не са за подценяване.
Ще се радвам на мнения по въпроса. :)
 

1 коментар за публикацията

Резултати от изследването за смартфони

Проучването е много интересно! Дава доста информация, а част от нея си признавам, че ме учудва. Като например това, че на второ място е браузването в социални мрежи. Честно казано си мислех, че повечето потребители си запълват времето с приложения игри или дори социалните мрежи. Самата аз не го правя, защото за мен социалните мрежи са като краста и повече от 10-15 мин на ден в тях са ми в повече.

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>