Промоция или не?

Чл. 64 от Закона за защита нa потребителите гласи: „Съобщението за намаление на цените се прави по един от следните начини:

  1. Чрез поставяне на новата цена до старата, която е зачертана, или
  2. Чрез думите „нова цена” и „стара цена”, последвани от съответните суми, или
  3. Чрез посочване на процент на намалението, като новата цена се поставя до старата цена, която е зачертана.”

Да виждате нещо подобно на снимката, скъпи приятели?

Снимката направих преди няколко дни в един от любимите си хранителни магазини. Сравнително нов, винаги зареден, озвучен с приятна музика магазин, отговарящ на всичките ми критерии, за да го нарека „любим”. Честно казано останах малко разочарована.

Напоследък често посещавам този супермаркет. Следя почти всички промоционални активности, които използва собственикът на магазина, но не бях обръщала внимание на табелките като тази. На нея ясно се вижда, че има промоция (има си хас този червен етикет да означава нещо друго :) ). Изписано е името на магазина, името на продукта, неговата марка и грамаж. Посочена е цена. Стара ли е, нова ли е – никой не знае. Важното е, че е промоционална. А ценовоориентираните потребители обичат промоциите. Особено, когато става въпрос за намаление от цената. В Свищов този тип потребители преобладават – студенти, баби, дядовци, безработни – все хора с минимални доходи. Все хора, чиито лица грейват, когато видят червените етикети. Все хора, които влизат за едно-две неща, но понеже имало много намаления, си тръгват с 2-3 пълни чанти и с изпразнени кесийки.

Всички маркетингови похвати в магазина работят. Като се замисля, хубаво е, че хората си тръгват с пълни чанти (за които също си плащат, но това вече е друг въпрос). Хубаво е, че клиентопотокът е непрекъснат. Хубаво е и за шефа, че в магазина оборотите не падат под няколко хилядарки дневно. Хубаво е и да се тегли чертата в края на периода. Сигурна съм, че собственикът „грее” така, както са грели и лицата на потребителите, грабвайки от продуктите на „промоция”.

И цялата картинка щеше да е розова, ако всичко беше по правилата. Но не е. И съм малко объркана. Има ли право една студентка, която си мисли, че разбира от маркетинг, да сигнализира в Комисията за защита на потребителите за нарушение като това или не? При положение, че има толкова други нарушения, с които Комисията се занимава – картелни споразумения, монополни цени и т.н.

Според мен е извършено нарушение на закона. Според мен това НЕ Е правилният начин за правене на пари. А според вас?

 

8 за публикацията

Промоция или не?

От снимката изобщо не се разбира какъв вид е самата промоция. Дали става дума за отбив от цената, бонусни опаковки, купони, благотворителна кауза, томбола, конкурс и т. н. Самият надпис „Промоция“ сам за себе си нищо не значи.

Отговор
Поля Бързашка

Поля Бързашка

Благодаря за коментара, Йонко! :) Аз съм на мнение, че именно този етикет въвежда потребителя в заблуда, че има намаление в цената на продукта. Благотворителните промоции, томболите, конкурсите, както и другите промоционални техники, обикновено се посочват върху самия продукт, в близост до него или на друго, предвидено за целта място. Лично аз не съм виждала друга промоция, освен ценово намаление, разбира се, да се посочва непосредствено до етикета с цената на продукта. А и каква е първата асоциация, която ти идва наум, когато видиш/чуеш думата „промоция“? Не е ли именно „по-ниска цена“?

Отговор

Жоро

Относно статията съм съгласен с мнението на авторката. Но ми направи впечатление и силно ме разсмя израза „имах си аз“!!!! Обясни ми , много те моля , мила ми Поля , какво означава според теб този израз и какъв смисъл влагаш в него! Къде си расла и учила не знам , но ако правилно съм разбрал си искала да кажеш „има си хас“ . В саксия ли сте расли , толкова ли нямате малко обща култура, чувате нещо и къде чули , къде недочули повтаряте като папагали. Аз лично бих се засрамил от такова невежество, но все пак евала на самочувствието ти , такива хора успяват. Не е важно колко си умен и образован , а е важно да не ти пука и да се навираш. Както се казва , чрез нахалство към прогрес. Но тава май е тема на друг разговор, може да се завърже нова дискусия.

Отговор
Поля Бързашка

Поля Бързашка

Здравей, Жоро! В случая става дума за печатна грешка. Благодаря за сигнала! Поправено е :) Радвам се, че така сериозно си подходил към публикацията :)

Отговор

Жоро

Съжалявам , че съм бил толкова остър , не бях спал и целия свят ми беше крив . Поздрави за статията . Дерзай ! 😉

Отговор

Жоро

Също така си и много красива! Извинявам се още веднъж, но бившата ми приятелка също използваше тоя израз и се вбесих , напомни ми за нея ;)) Лека нощ и успех!

Отговор

Д Ф С

В България много думи-чуждици навлизат(неизвестно защо) с различен, а понякога даже с контрастно обратен смисъл. „Промоция“- това е чужда дума с английски корен, навлязла от Америка, поради Американския Маркетинг, които навлиза главоломно през последните години у нас. Думата „Промоут“, означава нещо да се представи и се използва главно за представяне на нови продукти. А тези нови продукти се пускат на пазара на много ниска цена и даже понякога в безплатни рекламни малки количества за зарибявка на клиента. Т. е. „Промоция“, означава стока, която се продава по-евтино от истинската и пазарна цена, за да се закачат клиентите, а не стока на разпродажна цена, понеже е остаряла или останала неразпродадена (както се използва в България неправилно)- такава стока се нарича- „Редуцирана Стока“, а не „На Промоция“ !!! И преди някой да ме сдъвче искам само да кажa, че живея от 20 години в Ню Йорк и знам точно за какво говоря!!! Какво означава думата „Промоция“ и каква е етимологията(т. е. произхода) на думата, може да прочетете подробно тук: http://libsu.uni-sofia.bg/Statii/Ezik.html

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>