През очите на един маркетолог

despina-uzunska1

В края на миналата година (06.11.2014г.) в София се състоя обучителен семинар за нови квалификационни курсове по маркетинг на CIM, чийто домакин бе IHR (International Human Resources). На него някои от нас-членовете на клуба успяхме да се запознаем с една доста интересна и доказала се в сферата на маркетинга личност. Нейното име е Деспина Узунска. Завършила е СУ “Св. Климент Охридски“ специалност Макроикономика бакалавър и магистър, като това не й пречи да се развие в областта на Маркетинга. В момента тя е бранд мениджър в Beiersdorf CCE на NIVEA Cream Care за Източна Европа, като работи за компанията повече от 10 години. Днес тя живее във Виена със семейството си. На идеята за интервю за Marketing Academy Club тя откликна веднага и отдели от ценното си време, за да сподели с нас някои интересни моменти:

  1. Какво те подтикна към маркетингова кариера?

Присъединих се към маркетинговата общност съвсем непланирано. Имах вече няколко години търговски опит в няколко фирми, търгуващи с бързооборотни стоки, включително в Байерсдорф България, когато получих предложение да се присъединя към маркетинг отдела на NIVEA в ролята на Бранд Мениджър.

  1. Как би описала маркетинговата професия в България? Има ли напредък и развитие?

Маркетинговата професия в България няма дългогодишни традиции и натрупани знания, което е обяснимо предвид факта, че свободна пазарна икономика има едва от 26 години. Това поставя и потребители, и маркетолози в положението да се учат: потребителите на това как да правят избор и как да консумират различните стоки и услуги, маркетолозите как да опознаят потребителя, неговите нужди и нагласи. Като цяло, обаче, пред развитието не стоят други пречки освен ограничения бюджет, с който разполага купувача, респективно потребителя. Разликите със Западна Европа се обуславят и от структурата на пазара и степента му на модернизация, както и от това в каква степен е развита интернет търговията.

  1. От доста време работиш за Beiersdorf CEE. С какво те успяха да те спечелят?

СЕЕ е регионална централа на Байерсдорф за Централна и Източна Европа и е интересен микс от държави. Това поставя определени предизвикателства при разработването на регионалната маркетингова стратегия, която от една страна трябва да бъде в унисон с глобалната стратегия и от друга страна да има локална релевантност. Именно затова работата по различните проекти е много интересна, а съвместното сътрудничество с Бранд Мениджърите, отговорни по държавите, прави възможен постоянния обмен на интересни идеи в условията на мулти-културна среда. Не последен по значение е и фактът, че работата на такова място е и обогатяващ личностен опит, който дава възможност човек да опознае себе си по-добре и да осъзнае силните и слабите си страни в един регионален контекст.

  1. На предишната ни среща разказа за различните клиенти на марката в отделните страни, в които управляваш brand-а NIVEA. Можеш ли да разкажеш за техните особености и какви характеристики основно използвате, за да ги дефинирате?

Класифицираме потребителите по два основни критерия – степен на образованост по отношение на и потребяване на разнообразие от специализирани козметични продукти, което говори от зрелостта на пазара и от отношение към красотата, външния вид и отдаването на значение на поддържането им, което ни показва в каква степен потребителите имат афинитет към козметичните продукти. Иначе казано, от една страна знаят ли как да използват и могат ли да си позволят да купуват нашите продукти и ,от друга страна, искат ли, придават ли нашите продукти по някакъв начин допълнителна стойност в живота им. Последното е резултат от културно-историческото наследство и донякаде е и предпоставка за силата, коята марката може да придобие на даден пазар. Познаването на потребителите по този начин ни дава възможност да групираме държавите със сходства и да прилагаме стратегия, която е съобразена с тези характеристики на потребителя.

  1. Както много дами в България знаят, NIVEA въведе иновация в продуктовото си портфолио чрез лосиона за тяло под душа. Можеш ли да ни разкажеш повече за този проект?

Този проект е класически пример за разработване на продукт, изцяло фокусиран върху нуждите на потребителите. Всичко започва преди близо осем години с поставянето на дневен ред на следните две най-големи бариери, които потребителите имат пред използването на лосиони за тяло, а именно „Нямам време да чакам лосионът ми да попие“ и „Мразя лепкавата си кожа след нанасяне на лосион върху нея“. Тогава екипът от маркетолози в централата на Байерсдорф в Хамбург поставя задача на отдел R&D да разработи продуктова формула, която да адресира тези две пречки. И така след 6 години разработки и тестове се стига до лансирането на пазара през лятото на 2013г. на иновативната серия лосиони за тяло за под душа. Серията става изключитено успешна, тъй като привлича предимно дами, които до тогава не са използвали лосион за тяло или поне не редовно. Изключително важен фактор за успеха е не само иновативната формула, която се активира от топлата вода, но и добре планираната маркетингова кампания, която има три основни цели – да създаде познаваемост на продукта, да разясни как се ползва и да предложи изпробване чрез тестер. Не на последно място важна роля за усеха има и правилното ценово позициониране, което не превишава цената на нормалните лосиони за тяло.

  1. NIVEA е марка, която е утвърдена на българския пазар от доста време. Дори във фирмения сайт има изложени мнения на жени, които споделят, че ароматът на крема им носи много спомени от детството и младостта им. Това не ограничава ли маркетинговата дейност донякъде?

Вярно е, че ароматът на крема в синята кутия буди положителни детски спомени у много хора, които асоциират крема с нежната грижа на майката. Именно тези хора остават най-верните фенове на марката през целия си живот – кремът става тази икона, която прави емоцианалната привързаност и любов към NIVEA възможна. Знаейки това, ние ежегодно подготвяме специално разработена кампания за NIVEA Creme, с която за пореден път разказваме на потребителите за магията в синя кутия, за кремът, който олицетворява всички общочовешки ценности и издига семейството на пиедестал. Тези кампании не просто поддържат имиджа на марката здрав, но имат положителен ефект върху цялото продуктово портфолио, защото носят заряд от потребителско доверие, без което успехът на кампаниите за лансиране на нови продукти не би бил възможен.

  1. Предстоят дни на кариерата. Кои са ключовите компетенции, които се търсят в момента на пазара на труда, към които маркетьорите трябва да се стремят?

За всеки, който навлиза в тази професия са важни не толкова някакви специални компетенции, колкото набор от личностни качества – умения за бързо учене, адаптивност, проактивност, комуникативност и не на последно място лична мотивация. Навлизането с такава нагласа в която и да е фирма дава възможност за бързо усвояване на специфични знания и постигане на измерими успехи.

  1. Какво би посъветвала бъдещите специалисти по Маркетинг от СА“ Д. А. Ценов“?

Маркетинговата професия е много разнообразна и за да придобиете експертност трябва никога да не се оставяте да навлезете в зоната на комфорта. Когато достигнете до максималните знания, които можете да получите на дадена позиция, не спирайте да се развивате и да усъвършенствате себе си чрез търсене на нови предизвикателства. Международните фирми освен много познания дават и добра възможност за кариерно развитие, тъй като имат разнообразни продукти, позиции и географски пазари. А по-смелите и иновативни от вас могат да опитат и да стартират собствен бизнес. И когато потребителят е поставен в центъра, успехът е неизбежен. :)

Сподели

Marketing Academy Club е създаден от студенти, изучаващи и интересуващи се от маркетинг. Той обединява както личностните, така и всички други чисто човешки различия около общи интереси. Клубът ще се стреми да докаже, че младите хора в България са будни, интелигентни и умеят да изразяват свободно и да защитават мнението си.

 

1 коментар за публикацията

През очите на един маркетолог

„Маркетинговата професия е много разнообразна и за да придобиете експертност трябва никога да не се оставяте да навлезете в зоната на комфорта.“

– Много точно казано. За съжаление, нещо, работило днес, най-вероятно няма да работи утре, що се отнася до маркетинга. Постоянно трябва да изненадваме аудиторията си, да предизвикваме, за да се говори за нас.

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>