Позиционирането на един велик продукт или просто – iPhone

Когато става дума за смартфон, неминуемо винаги се сещаме за един – iPhone. Независимо колко хора отричат твърдението, че това е най-великият телефон, създаван някога, не може да се отрече неговото влияние. Няма да е смело или преувеличено, ако кажем, че това е един от технологичните продукти, които промениха света. Но как стана това? Как този продукт, отначало приеман за невъзможен, успя да промени историята на мобилните телефони и да ги превърне в нещо много повече от средство за разговори?

Преди месец, благодарение на нашия колега Петър Маринов, попаднах на една много интересна компилация от реклами, разкриваща в последователност рекламната история на iPhone. Моят съвет е, ако имате време, да ги разгледате всичките. Гледайки тематично и хронологично подредените реклами, нямаше как да не си направя изводи относно замисъла им. Обобщих ги в някои ключови моменти от рекламното представяне на iPhone:

  • Разграничаване – при въвеждане на един тотално нов продукт, най-важно е отличаването му от останалите, за да се подчертае уникалността му. А именно: какво представлява iPhone и как се различава от други продукти, като например iPod.
  • Обучаване – след разграничаването, логично следва обучаване на потенциалните потребители – как се работи с този нов продукт и какви функции има. Тук се набляга не просто на това, че iPhone е изцяло различно устройство – посочва се конкретно как се работи с него.
  • Основно предимство – iPhone замества без проблем няколко други устройства. Какво по-добро от това да носиш само едно нещо в джоба си, вместо фотоапарат, mp3 плейър, лаптоп и т.н. И не че преди появата му не е имало такива устройства – основното му предимство е свързано с изключително лесния достъп до всичко това.
  • Идентификация – за да бъде един продукт още по-успешен, за да се превърне в масов, необходимо е хората да видят как други хора, не публични личности, а съвсем обикновени хора, го използват в ежедневни ситуации. Това е изключително силен инструмент по отношение на приемането на продукта. iPhone вече не е ексклузивен за шепа иноватори и технологични маниаци – той е за всички.
  • Съвместна употреба – и по-конкретно, как продуктът се ползва съвместно с други услуги. „Да намериш YouTube на телефона си” наистина за времето си е изненадващо.
  • Следващ модел – развитието на мобилните телефони се изразява в подобряването им в лицето на следващия модел. И кой е единственият по-добър телефон от iPhone – iPhone 3g, разбира се. Това предизвикателно послание отново има за цел да подчертае уникалността на iPhone, на фона на създаващата се конкуренция. Да си говорим честно – той предизвика бурно развитие и създаде цяла нова ера в света на мобилните устройства.
  • Допълнителни услуги – появата на AppStore довежда отново до обучаващи спотове за това как се работи в неговата среда. С развиването му правилата буквално се променят – има приложение за всичко. Отново се използва същата стратегия – обучаване и демонстрация на приложимостта.
  • Подобряване – iPhone 3g S – новият модел, с нови функции, но все още най-мощен. Предизвикателни към конкурентите, предизвикателни и към потребителите. И макар на външен вид продуктът да е същия, той е поредния успех за Apple.
  • Още съпътстващи услуги – приложенията в AppStore се увеличават до 100 000 – приложения за всичко: от ежедневните дейности до хобита и т.н. Отново се залага на събирателната функция на iPhone – с него можеш да правиш всичко по всяко време.
  • Незаменим продукт – изграждането на този образ е трудна работа, но не и за Apple. iPhone, представян от различни хорa, говорещи за него като за героя на деня, се позиционира като незаменимия продукт в ежедневието на всеки с многофункционалността, която предлага.
  • Нов продукт – цикълът се затваря с появата на следващото поколение – iPhone 4. На преден план е FaceTime, без да се споменава нищо за самия телефон – залага се на сантименталното, на чисто човешките отношения. Продуктът вече е познат и няма нужда от обучение за работата с него, важни са взаимоотношенията с близките, в които той се явява като медиатор.
  • Още по-незаменим продукт – ако нямаш iPhone – нямаш iPhone! Нямаш достъп до Твоите приложения, книги, музика, спомени – до най-доброто за теб самия. Подчертава се незаменимостта на продукта и важността му за всеки човек, като отделен индивид.
  • Подобряване – „следващият най-удивителен iPhone е тук” – 4S със Siri и iCloud. Добавянето на гласовия асистент беше голяма крачка, която отново тласна конкурентите към създаването подобни функции. И, разбира се, отново следва демонстриране на приложението на Siri и iCloud в различни ситуации с различни хора.
  • Коледните реклами – първата (от 2009 г.) е свързана с приложения от AppStore като подарък, с което се цели създаване на допълнителен интерес към съпътстващите услуги. На следващата година се залага на събуждане на човешките чувства, разбира се, с помощта на iPhone, което го позиционира право като връзка в човешките взаимоотношения. В края на 2011 г. Дядо Коледа e с неговия неотменим помощник – Siri, която помага на всички, защо не и на него!

И така, ако след този обзорен преглед на рекламните кампании на Apple за iPhone, той не се е позиционирал в съзнанието ви като уникалния, незаменим продукт, който промени правилата, може да бъде използван за всичко във всяка житейска ситуация и ви свързва с близките ви по всяко време, значи имате сериозна имунизация или сте най-големия му противник!

 

4 за публикацията

Позиционирането на един велик продукт или просто – iPhone

Радослав Йорданов

Излишно е да гадаем какъв телефон ползва авторът на тази статия.. :) Малко по малко започва да отслабва имунната ми система, но засега все още удържа социалния натиск. За самата статия – браво! Все по-интересни стават публикациите в блога, на все по-високо ниво. Така е като има ентусиазъм и пламък в очите.. :)

Отговор
Десислава Кънчева

Десислава Кънчева

Благодаря за хубавите думи! Стараем се и се учим един от друг, а и посетителите ни показват кои теми са наистина интересни и по какъв начин предпочитат да им се поднася информацията.

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>