Поздравителен адрес от Поли Козарова

Скъпи приятели, във връзка с първото организирано събитие от Marketing Academy Club, публична лекция с гост-лектор Стефан Русев – В маркетинга няма „НЯМА”, получихме поздравителен адрес от Поли Козарова – маркетинг мениджър с дългогодишен стаж и активен блогър. Топлите думи на госпожа Козарова наистина ни трогнаха, затова решихме да ги споделим с вас:

Мили студенти,

Какво мога да ви кажа в началото на вашия професионален път? Как да ви вдъхновя? Как да ви кажа какво ви очаква, какво ви предстои?

Може би като начало да ви разкажа как аз започнах да се занимавам с маркетинг.

Самата аз не съм завършила бизнес университет, а съм завършила преди повече от 25 години математика в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Търсейки работа като програмист, каквото беше първоначалното ми поприще, попаднах на една интересна, много малка софтуерна фирма. Собствениците ѝ на два пъти се срещаха с мен и след второто интервю изненадващо ми се обадиха с предложението… да ме наемат като маркетинг специалист. Трябва да ви кажа, че изобщо не ме впечатлиха и аз категорично им отказах. Те се оказаха по-упорити, отколкото очаквах, и след няколко настоятелни разговора успях да изтръгна обещание, че това ще го работя само временно, докато не намерим първите големи проекти и тогава – веднага си започвам работа като програмист. Така мина първата година, която не беше много успешна за бизнеса, защото беше голямата криза от 1997-1998 година, не успяхме да намерим достатъчно софтуерни проекти и аз трябваше да продължа да работя като маркетинг специалист. Така мина и втората година, когато вече успешно намирахме нови клиенти, но шефовете успяха да ме убедят още малко да се занимавам с маркетинг, само докато… намерят подходящ човек. И в края на третата година, когато пак се канех да започвам моя любим разговор с ръководството на тема „Аз продължавам да искам да съм програмист“, съпругът ми кротко ме попита „Ти не разбра ли, че маркетингът страшно ти пасва и че това е една страхотна професия?“ Чак тогава аз наистина се усетих, че плувам в собствените си води…

Какво следва от това за вас? Вие сте в началото на своя професионален път. Не пренебрегвайте никаква възможност за работа. Не гледайте с предубеждение и предразсъдъци на предложенията, които ще срещнете. Понякога временното се оказва постоянно. Понякога съдбата ни подава ръка и ни повежда по верния за нас път, въпреки нашата съпротива.

Защо маркетингът е интересна професия?

Аз се занимавам с маркетинг вече над 15 години, и никога, абсолютно никога досега не съм съжалявала, че работя това. Според мен маркетингът е едно от най-интересните неща в живота, които са ми се случили. Защо?

Първо, защото маркетингът е една интегративна, направо енциклопедична професия. Аз някак не си падам по тесните специализации, където човек се научава да прави добре само едно и също нещо и цял живот продължава да го прави все по-добре. Някак си не ми пасват. В маркетинга намирам разнообразието, което е моята природа. В него има всичко. Аз самата се занимавам с маркетинг и продажби на софтуерни системи и свързаните с тях консултантски услуги. Тук има и знания за технологии за разработване на софтуер, и знания за управление на бизнеса, и знания за всяка една от приложните области на продуктите, които маркетирам – от човешки ресурси, през взаимоотношения с клиенти, до производство… Това са необятни области. Всеки ден аз продължавам да научавам по нещо ново, всеки ден нещата тук се променят.

Второ, маркетингът ми дава възможност да общувам с много хора. Противно на това, което хората си мислят за математиците, аз не съм интроверт и невероятно много обичам да общувам. В маркетинг професията ежедневно се запознавате с нови хора, всеки от които с различни професии, интереси, навици, характери. Ако не ви се седи затворени само в един офис, ако не ви се общува всеки ден само с един ограничен кръг от хора, маркетингът е точно за вас.

Трето, маркетингът е творческа професия. Една от малкото професии извън сферата на изкуствата, където непрекъснато се налага да бъдеш креативен. Каквито и канони, препоръки и добри практики да следвате в маркетинга, най-добрата маркетинг стратегия е креативната, тази, която никой досега не е прилагал. Само един пример – точно преди три години горещо убеждавах всяка фирма, че трябва да си има фирмен блог. Днес вече смятам, че това е един почти стандартен маркетингов инструмент и ако искат да бъдат по-добри от своите конкуренти в Интернет, българските фирми трябва да търсят нови, свои, различни начини. Във всяко нещо – от обикновеното писмо до визитката, от фирмения профил до фейсбук групата, в маркетинга трябва да впечатлявате, да изненадвате, да бъдете запомнящи се. Наистина, страшно много творчески елементи.

Четвърто, маркетингът е приложим навсякъде. От политическите партии и избирателните кампании, през маркетинг на услуги в държавния сектор, през университети и училища, до… най-широко разпространеното му приложение в бизнеса. Въпреки, че в България още не сме стигнали до този етап, но маркетингът е професия с изключително широко приложение…

Защо маркетингът е трудна професия?

Но не мислете, че е лесно да се занимаваш с маркетинг. Аз не мога да лъжа и не искам да ви представям бъдещия ви професионален път само оцветен в розово. Вие трябва да сте много упорити и устойчиви, много гъвкави и много да вярвате в себе си. Не трябва лесно да се отчайвате, не бива лесно да се отказвате.

Все още бизнесът не е узрял достатъчно, за да има голямо доверие в думите на маркетинг специалистите. Все още маркетинг отделът не е заел достойното си място в структурата на българската компания. Това предстои. Затова работим всички български блогъри, затова пропагандираме какво значи маркетинг и какво правят маркетьорите, и какви са ползите от маркетинга. Вашето поколение ще има задачата да се потруди още повече и наистина да убеди българския собственик, българския предприемач и мениджър на фирма, че трябва да вярва в силата на маркетинга.

Пожелавам ви хиляди успехи, много вяра в себе си и светъл професионален път! Винаги можете да се отбивате в моя блог, както и да ми пишете и да ми се обаждате по всякакви поводи!

Ваша, Поли Козарова (Маркетинг Буркан)

Сподели

Marketing Academy Club е създаден от студенти, изучаващи и интересуващи се от маркетинг. Той обединява както личностните, така и всички други чисто човешки различия около общи интереси. Клубът ще се стреми да докаже, че младите хора в България са будни, интелигентни и умеят да изразяват свободно и да защитават мнението си.

 

6 за публикацията

Поздравителен адрес от Поли Козарова

Поля Бързашка

Отново благодаря за милите пожелания. Надявам се в най-скоро време да се срещнем :)

Отговор

Благодарим сърдечно за това, че сте толкова отворена към младите хора и в частност към нас от Marketing Academy Club. Даваме си сметка, че трудовият делник на маркетъра е много натоварен и динамичен. Благодарим, че въпреки всичко, ни подкрепяте. За нас това означава много!

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>