Обединените цветове на света

В предната си статия представих моето лично виждане за това що е то Конкуренция. Сега ще ви разкажа как обикновен човек следва неуморно една своя мечта и успява, преодолявайки житейските несгоди, напук на суровата следвоенна действителност в Италия. Ще ви покажа как този човек създава и управлява цяла империя, подчинявайки всеки свой конкурент. Един човек и неговото семейство успяват да превземат света като тръгват… с колело.

1945 година Бащата на Лучано, Леоне Бенетон, умира, когато Лучано е на десет години, оставяйки на семейството  два скромни имота и няколко малки парцела земя. В този момент детството на Лучано свършва. За да издържа двамата си по-малки братя и сестра, той разнася хляб, вестници и сапун, а по-късно напуска училище, за да мете пода в магазин за платове. Въпреки безпаричието и последвалата смърт на майка му, той не спира да учи за модния бизнес, неуморно наблюдавайки, измисляйки си костюми, съшити от сестра му, за него самия.

Лучано става асистент по продажбите в магазин за дрехи, но не спира да мечтае за собствен бизнес, наблюдавайки и мислейки за „нещо ново”, с което да завладее света. Един ден той казва на сестра си, Джулиана, отличен плетач и шивач: „Ще трябва да купиш плетачна машина.” Но от къде пари? Имотите отдавна са разпродадени… Лучано продава своя акордеон, а по-малкият брат Джилберто продава колелото си. След няколко седмици, семейство Бенетон произвежда първата си колекция блузи, спазващи традиционния за времето стил, но в нетипични цветове – жълто, зелено и светлосиньо. Никой преди не е правил дрехи в подобни цветове. Никой не се е осмелявал да наруши статуквото. Това е ключът към успешните продажби на марката „Тре жоли” и занапред. Лучано продава по 20 блузи на седмица… на своето колело, обикаляйки къщите и по-късно пласирайки ги в магазина за дрехи, в който работи, и установява, че младите хора гладуват за цветове. Той влага спечелените пари в нови плетачни машини, докато къщата им не се превръща във фабрика за дрехи и така, докато не заработват няколко фабрики… Към 2000 година, фабрика „Бенетон” е в състояние да изпраща по 30 000 кутии с дрехи на ден по цял свят.

Тактика, стратегия, политика

  • Изработката, качеството на дрехите и семейството са на първо място.
  • Лучано смята, че щандът между продавача и клиентите поставя психологическа бариера. По негова идея дрехите са разположени на рафтове, а клиентите не са обезпокоявани ненужно от продавача.
  • Първоначално клиентите на семейство Бенетон са търговци, които правят поръчки за блузи. Лучано е снабдител, а не търговец на дрехи. Впоследствие той поставя редица условия на желаещите да забогатеят, продавайки „Бенетон” (необходимост от капитал между 10 000 и 30 000 за откриване на нов магазин, непродадена стока не се връща и др.).
  • Лучано пътува, за да разбере как изглеждат магазините в един голям град. Той прави проучване за произхода на вълната, от която се правят блузите му, на място – в Шотландия. За негова изненада, открива нов начин за омекотяване на вълната, както и стига до заключения относно по-доброто оцветяване на блузите.
  • Дълго време семейство Бенетон пази в тайна мащабът на бизнеса и печалбите си и не дава интервюта, за да се запази от италианската мафия и от конкурентите (които междувременно са непрестанно наблюдавани от семейството). То по никакъв начин не обвързва марката „Тре жоли” с фамилията, а по-късно не обвързва марката „Бенетон” със собствените магазини „Май маркет”, „Томато”, „Фантомакс”, „Мерсерия”, „012”, „Джийнс Уест”, „Сисли”, както и не обвързва самите магазини един с друг.
  • Бенетон гледа към нови пазари, инвестира в техника и нови технологии, за да управлява бизнеса в реално време, както и във фабрики и в магазини.
  • Партньори на семейство Бенетон са само близки приятели, а контролният пакет акции се държи от членовете на семейството.
  • Бенетон възпитават всеки нов член на семейството в дух на трудолюбие, воля, упоритост и постоянство. Собственият син на Лучано работи като продавач в един от магазините след училище, за да си купи мотор.
  • Лучано Бенетон смята, че телевизионната реклама е скъпа и неефективна, но спортът е магнит за хора както от бедните, така и от богатите страни. Ето защо инвестира във Формула 1.. и печели и телевизионна популярност.
  • „Юнайтед кълърс ъф Бенетон” (Цветовете на Бенетон) обединява различни етноси, религии, култури, а посланието към света разбунва духовете, но и остава в главите и сърцата на хората. Бенетон засяга болезнени общочовешки теми в своите реклами. Той застава срещу расизма, срещу насилието над жени, срещу политическите и религиозни войни, а неговите реклами често биват не добре приемани от политически лидери и обществени организации. 

„Обединените цветове на Бенетон“ – Дрехи, които изглеждат „немски“ на германците, „американски“ в Щатите, „френски“ на французите. Дрехи за всеки повод и за всеки вкус. Дрехи, които казват – всички сме равни и можем да бъдем приятели! Рекламните материали са призив към света, оригинални и определено незабравими с позитивизма, който струи от тях.

През май 2012 година, Бенетон навърши 77 години, а компанията е един от най-популярните по света италиански брандове. Днес тя има повече от 6500 магазина в 120 държави, облекла в ярки, различни, смели цветове и слава на поръчител на провокативни рекламни кампании. Бенетон разбива конкурентите си с добре обмислени, координирани действия, както на територията на Италия, така и в Европа и по света. В едно интервю той казва: „Моят бизнес е любовна история с целия свят, която се основава на силното желание за успех. Дрехи, които са светли, забавни и на страхотна цена – това е нещото, което иска света.” 

Ако историята ви харесва и търсите подробности, прочетете невероятната книга „Семейството, бизнесът, марката BENETTON” от Джонатан Мантъл.

 

2 за публикацията

Обединените цветове на света

Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>