На 26 ноември 2015г. Маркетинг Академи Клуб имаше честта и удоволствието да посрещне една дама с безценен опит в областта на управлението на големи марки и продуктови категории в България. Нейното име е Даниела Йорданова – Категориен мениджър на топли напитки и млечни продукти в Nestle.
Срещата започна с въвеждане в професионалния опит на Даниела и за това как всяка една нейна длъжност до момента е допринесла за нейния растеж на работното място и трупането на ценен опит. Работила е като бранд мениджър в „Победа“ , „Кока Кола“ и “Nestle” преди да се издигне до сегашната си позиция. Даниела е и сертифициран маркетолог от Chartered Institute of Marketing . Към момента тя е докторант към Катедра „Маркетинг“ при Стопанска Академия. Благодарение на широката си представа за това как се прилага маркетинга на практика, Даниела ни представи любопитни моменти свързани с всеки един етап от маркетинговото управление на продукти и разработването на пазара. Тя твърди, че няма случайно решение за реклама, рекламно лице и наградa. Всеки един детайл се базира на проучване на пазара, както и на собствени методи за събиране на информация от търговските обекти.
Асортиментът, който е най-важното за категорийния мениджър разделение, се разделя в 6 групи, които се базират на собствени ценостти като възприемано качество, цена, сезонност, навик на покупката и др. Всяка една група от тях и включените в нея продукти притежават собствен начин на управление и представляват различен интерес на фирмата:
Пирамида на приоритета
Даниела сподели, че потребителят през последите 3 години има тенденцията на намалява своята информираност относно конкурентните цени, но въпреки това усеща, когато на пазара има промяна в цената. Най-голямото предизвикателство пред компанията е ангажирането на клиента, тъй като
категорията на кафените напитки е втората по интензивност на промоционалното въздействие. Активностите са комбинирани – ценови и количествени. Мърчандайзингът е също много важен инструмент при комуникирането на продуктът, тъй като 40% от покупките са спонтанни, борбата за вниманието на купувача включва понякога над 15 000 продукта и обикновено той разполага с 15 секунди за избор. Тези детерминанти на покупката определят строги правила за разпределяне на стоките – от по-импулсивни към по-планирани.
Пазарът на бързооборотните стоки отбелязва рязък спад през периода на икономическата криза. Въпреки това, през последните 3 години се регистрира нормализиране и възстановяване на равнищата от преди нея, като основна причина за това за хранителните стоки. Пазарът на кафе в България е значително наситен поради високата популярност на напитката. Стратегията на Nescafe се нарича Triple Win = Nestle+Shoppers+Customers. Тя разглежда отделно клиента и купувача. Иманно заради това фирмата използва разнообразие от комуникационни средства, които задължително включват и такива на мястото на покупката. Пенетрацията на марката в България е 90% и в същото време се наблюдава и увеличена честота на употреба, което обуславя пазарното й лидерство.
Процесът на планиране и анализиране на постигнатите резултати е целогодишен. Даниела наблегна на необходимостта от познаване на средата за обработка на данните, тъй като това е основният инструмент за вземане на стратегически и планови решения.
Екипът на Маркетинг Академи Клуб изключително много благодари на Даниела Йорданова за отделеното време и споделения опит!
3 за публикацията
Какво се случва в бекстейджа на Nestle