На всички ни се е налагало да задаваме този въпрос в магазин за обувки. По себе си не съм забелязвала, но от разговори с колежки открих, че този въпрос е много неудобен, дори притеснителен, за някои дами. Кой би искал да го помислят за човек с учудващо големи крака, особено когато става въпрос за жена? За жалост, този и редица други предразсъдъци все още битуват в нашето съзнание. Затова, не за всички, но за някои хора подобни въпроси могат да се окажат доста неудобни.
Потърсих информация в Интернет по въпроса и се оказа, че наистина по-голямата част от жените с „по-голям крак” (държа да отбележа, че смятам този начин на изразяване за крайно неприемлив) се притесняват ужасно от това, че примерно носят номер 40 или 41, което е нормално за жена с голям ръст. Да не би случайно, видите ли, продавачът да си помисли нещо за краката им. От притеснение и неудобство някои дори си купуват по-малък размер, което впоследствие води до деформации на крака и дискомфорт.
С пазаруването онлайн този проблем се решава. Но какво се случва при пазаруването в реален търговски обект? Не се бях замисляла за този проблем, докато не видях решението му, за жалост – извън България. Преди година имах късмета първото ми пътуване в чужбина да е в една чудесна европейска страна – Германия. Страна, в която не видях въпросните предразсъдъци. Може би, защото там да носиш 39-40-41 номер е повече от нормално – все пак, от тези номера винаги имаше най-малко модели.
По отношение на проблема с обувките и разочарованието, когато твоят номер го няма, видях следното решение. В магазините за обувки моделите бяха подредени по номера, т.е. всички модели от даден номер на едно място. Колко лесно и просто! Вместо да питаш „Имате ли 39-ти номер?”, директно отиваш до мястото, където пише 39, и разглеждаш наличните модели. Вярно, че така един модел ще трябва да се изложи на няколко места, но какво пък – нали клиентът ще е доволен и няма да се притеснява. В този случай работата на продавач-консултантите се свежда единствено до предлагане и на другата обувка от даден чифт, както и обслужване на касата. Спестява се време и досадното убеждаване на продавачите, че това е твоят номер обувки – нищо, че не можеш да си мръднеш пръста вътре или пък отзад остава 1 см свободно пространство. Спестяват се и неудобните въпроси. Отново ще кажа – просто и очевадно решение на скрит проблем!
Какво по-хубаво от доволния клиент, който не чака с нетърпение да му донесат желания размер обувки и не чува: „Съжалявам, нямаме този размер от модела…”? Истината се крие в малките неща. Понякога решението на проблемите е в на пръв поглед простите и съвсем логични неща, но пък подобряването на потребителското преживяване е безценно.
Лично аз не съм срещала тази практика у нас. Ако сте виждали подобно нещо в България (вероятно в по-големите градове), моля, пишете ми.
4 за публикацията
„Може ли по-голям размер от тези?“