Маркетинг техники от 90те – кое прави детството вълшебно!

Това е една малко по-различна статия. В нея няма да откриете нищо ново, напротив – тя ще ви припомни нещо отдавна забравено. Психолози са доказали, че колкото и да са лоши, било поради икономическите, политическите или социалните условия, детските години винаги оставят спомен за нещо хубаво, винаги са място, където искаш да се върнеш. И колкото и невероятно да ви прозвучи, често тези спомени са свързани с маркетинга. От скоро следвам страницата Да израстнеш през 90-те… или… историята на едно вълшебно детство. В нея редовно откривам снимки на позабравени продукти, техните опаковки, стикери и всякакви маркетинг артефакти от „онова време” и под всяка от тях – носталгични коментари и често „аз още си ги пазя”. Попаднах и на една статия, посветена на култовите брандове и техните реклами, и за да не повтарям вече написаното, моята ще има по-скоро обобщаващ характер. Като представител на децата от 90те, реших да направя един малък обзор на маркетинг техниките, които съм запомнила, за начина по-който аз съм ги виждала, а може би и вие. :)

  • Опаковката – всичко шарено, лъскаво, с анимационен (дали измислен специално за рекламата или телевизионен) герой, беше напълно достатъчен мотив за покупка. Не само това – всяка забележителна опаковка се отстраняваше изключително внимателно, за да може да се запази. Често картинките от тези опаковки ставаха част от handmade картички, изрязваха се и се лепяха по тетрадки и на други всевъзможни места. Истината е, че днес като че ли този инструмент не се използва толкова, може би, защото с годините всички опаковки станаха лъскави и шарени. Със сигурност помня коледните серии на малките шоколадчета Своге – с усмихнато бяло кученце с коледна шапка. Къде са те сега?
  • Промоциите – може би най-запомнящи са тези с колекционерски елемент. Дали ще са картинки от дъвки на кукли Barbie, коли, Spice Girls, Backstreet Boys, Titanic, Касандра, Спасители на плажа, с картончета или без, кроасани и снаксове със стикери Chipicao, Pokemon, с певици или вафли с картинки Куку Руку – всичко подлежеше на колекциониране, разменяне на повтарящи се, лепене по специални албуми, лексикони, стени, врати и къде ли не! Нещото характерно за този тип промоции по „онова време”, което отчитам като излишно, е изпращането на пълната колекция, с цел участие  в томбола с голяма награда. Първо – колекцията така и не можехме да я съберем и, второ, ако все пак я бяхме събрали, никак не би ни се искало да я пратим, та било то и за голяма награда като колело BMX, телевизионна игра или огромна плюшена играчка! Стикерите са актуални и до днес – най-пресният пример е промоцията на Billa, която тече в момента.  Добавяйки образователния елемент, тези техники се доближават все повече до сърцата и джобовете на родителите, а на излизане от супермаркета се чуват детски гласчета „този го нямам, този го нямам и този го нямам! Ура! Всичките са нови”.

Другото, което помня за промоциите, са големите награди. Всъщност тя, наградата, беше само една и никога не ставаше ясно кой я печели и печели ли я някой. Типичен пример е тази, от приложеното в изображението към статията списание Мики Маус, коледен брой за 1993 година, където става ясно, че момиченце от Русе печели екскурзия до Дисниленд в Париж!  Това се промени с годините. Сега наградите са малки и са много. Пирамидалната структура се налага като печеливша. Макар и неугледни, мечетата на Coca Cola се показваха из магазините и чакаха своя притежател. Няма да забравя огромните бели плюшени мечоци, пак подарък от Coca Cola, които така и не спечелих и бях виждала само в рекламата.

  • Рекламите – и тогава българинът не им се доверяваше, но поне аз ги знаех наизуст. Ако някой се е сещал да мери някои от показателите за ефективност, сигурно те щяха да клонят към 100%. Това, че телевизията беше най-атрактивния комуникационен канал (поне за мен като дете), тв медиите бяха само две и спасение от рекламните клипове нямаше, определено е улеснявало работата на рекламните специалисти. Днес винаги можеш да смениш канала по време на рекламния блок (ако въобще пуснеш телевизора). Истината е, че нямам поглед над останалите канали  (не са ми правили впечатление по онова време).

Та, вие какво помните? Какво сте събирали? Какво сте печелили? Някоя реклама да ви е останала в главата? С радост ще очаквам спомените за „онова време” и на малко по-големите от нас. Със сигурност ще имат по-ясна представа какво се е случвало на пазара тогава. Коментари и линкове към снимки са добре дошли. :)

 

3 за публикацията

Маркетинг техники от 90те – кое прави детството вълшебно!

В. Д.

Здравей,
Това, което ми направи най-голямо впечатление от цялата статия, е онлайн маркетинг подходът ти, онлайн рекламата, и дори OnPage SEO-то – все актуални неща от маркетинга. Не говоря за посочените от теб продукти, а по отношение на блога ти. За което те поздравявам.

Отговор
Цветомира Трифонова

Цветомира Трифонова

Благодаря за коментара и искрено се радвам на похвалата! Стараем се, след като пишем за маркетинг, да сме в крак с най-новите тенденции в развитието му. :) Аз и моите колеги, защото блогът не е лично мой, а на всички членове на Marketing Academy Club.
Поздрави! :)

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>