Маркетинг като на игра

Наскоро ми се отдаде възможността да се включа в онлайн курс на професор Kevin Werbach към университета в Пенсилвания. Курсът беше на тема Gamification (игровизация) и определено събуди интереса ми към тази новоразвиваща се област.

Какво точно представлява „Gamification”? На кратко, това е включването на елементи от игри и на игрови дизайн в неигрови контекст. Важно е да се отбележи, че игровизацията не означава да превръщаш всичко в игра. А да намериш забавните елементи от игрите и да ги използваш като мотивация да водиш по-здравословен живот, да работиш по-усърдно или да обвържеш клиента с продукта. Един от най-популярните примери за успешна игровизация е приложението Foursquare. Foursquare не е игра, но ако погледнем отблизо елементите на това приложение, лесно ще откроим типични игрови елементи като точки, класация, която дава възможност да се съревноваваш с приятелите си, и значки. Точно тези три елемента са едни от най-често използваните при прилагането на игровизация – така наречената PBL триада (Points, Badges, and Leaderboards).

Друг пример за игровизация е Nike +. Найк предлага различен асортимент от продукти и приложения, които потребителят свързва с компютъра си. По този начин всеки път, когато спортува, играча печели точки. Потребителят сам избира какво, кога и как да спортува, но, ако се затруднява в избора си, може да получи и помощ от треньор. Също така, Найк плюс дава възможност  да предизвикаш приятелите си, да намериш най-доброто за теб място за спортуване или да видиш прогреса си във времето.

За постигането на успешна игровизация е необходимо тя да притежава обвързаност и прогрес. По подобие на успешните игри, тя трябва да се развива с времето и да предоставя различни предизвикателства с повишаваща се трудност. Все пак, не трябва да забравяме вродения стремеж на хората към победа. Друг важен момент при създаването на игровизацията е да мислим за хората като за играчи (players). Изключително неправилно би било да мислим за тях като за потребители или купувачи, защото преди вичко те трябват да се забавляват.

Още примери за игровизация може да се видят в сайта на инициативата на Фолксваген – ТheFunTheory.com. Ако последвате линка, ще разгледате различни примери, в които развлечението или превръщането на част от ежедневието в нещо като игра може да доведе не само до някакво действие, а до цялостна промяна в поведението на хората.

За финал, искам да споделя част от презентация на Jesse Schell – Design Outside the Box, 2010 DICE. Have fun!

 

3 за публикацията

Маркетинг като на игра

Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>