Манипулира ли рекламата?

emotional-manipulation1Рекламата, като част от маркетинговия инструментариум, предоставя разнообразни възможности за въздействие върху публиката. Много от потребителите (включвам и себе си) смятат, че тя не ги повлиява. Само празни надежди ли са това?

Известно е, че рекламата изпълнява няколко функции:

  • Информационна – предоставя информация относно комуникираните продукти;
  • Мотивационна – подтиква към потребление;
  • Образователна и възпитателна – показва нови начини за използване на продукта, предава ново, непознато знание за него, подтиква към повишаване стандарта на живот;
  • Манипулационна – използва законни способи да влияе върху възприятията на публиката, като я убеждава в истинността на комуникираните продуктови характеристики.

Наблюдавайки собствената си реакция по конкретен повод, за който след малко ще стане въпрос, осъзнах, че имам нагледен пример за преплитане на последните две рекламни функции.

Напоследък се превърна почти в необходимост в рекламните спотове на козметични продукти да се споменава гордо: „без парабени”. Разбирам, че по този начин се отговаря на потребността на потребителите от все по-екологични и несъдържащи синтетични и вредни добавки продукти. Не знам, обаче, доколко средностатистическият потребител е запознат с темата. Истината е, че аз нямах никаква представа, какво представляват парабените и по какъв начин биха могли да навредят. Но постоянното присъствие на тази фраза както в рекламите, така и при етикетирането на продуктите, ме кара да имам изисквания и към всички останали продукти от съответната продуктова група. По този начин рекламата възпитава потребителя, стимулира го да избира внимателно своите покупки, да знае какво да избягва и какво да търси, запознава го с, може би, непознато за него тяхно съдържание. Макар че простото упоменаване „ без парабени”, не информира в достатъчна степен незапознатия потребител, а просто му казва, че нещо липсва и явно така е по-добре.

Конкретният повод за размишлението ми е случайно зачитане в ингредиентите на обикновен крем за ръце… и там видях немислимото: Methylparaben и Propylparaben. Дори лаик по темата парабени, това ми подейства негативно. Почувствах дискомфорт от това, че не съм прочел добре съдържанието при покупка. Освен това съм сигурен, че не бих си купил този продукт отново и че оттук нататък ще съм внимателен при избора си. И всичко това на базата на нулева информация. Единственото, което бе сформирало представата ми, беше така комуникираното „без парабени”. Тук се намесва манипулацията на рекламата. Това, което се представя може и да е вярно, но то е способно да въздейства върху потребителското поведение и то напълно информационно неподплатено.

Осъзнах какво се случва и реших да се погрижа за осведомеността си. Накратко, оказа се, че парабените присъстват и в природата, но използваните в производството са синтетично създадени. На практика това са ефективни консерванти, някои от които се използват и при храните, но най-разпространени са в козметичната и фармацевтичната индустрии. Рядко, но могат да предизвикат алергични реакции при хора с чувствителна кожа. В последните години парабените са обект на множество изследвания, с които се доказва че те са канцерогенни вещества и е препоръчително да се избягват.

Може да се каже, че рекламата на въпросните продукти изпълнява всичките си функции безупречно. Но не ми се иска да вярвам, че поведението ми на потребител е роботизирано от това, което чувам, без да имам същинско знание за продукта. Макар че от горния извод следва, че освен информиран, мотивиран, възпитан и образован съм и…манипулиран.

 

1 коментар за публикацията

Манипулира ли рекламата?

Дам, като се хване една тема и всеки разчита в рекламите си на нея. То не беше хоресторол в маргарина, фосфати, парабени и така нататък :)

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>