Листовките

Сещате се за листовките, нали? Онези малки листчета, рекламиращи нещо, които намирате в пощенските си кутии или получавате от симпатична мадама (в повечето случаи), докато вървите по главната улица. Листовките са част от арсенала на директния маркетинг и през последните няколко години доста сериозно започнаха да се използват от рекламистите в България. Идеята е, подтикнати от собственото си любопитство, да „хвърлите един поглед” на съдържанието, преди да я изхвърлите. Така се случва в 99% от случаите. Много, много рядко, ако човекът, получил листовката, е голям почитател на фирмата или продуктите/услугите ѝ, може да запази листовката, за да му напомни за евентуална покупка/посещение.

Като човек, изкушен от маркетинга, аз забелязвам доста (в много от случаите груби) грешки в изработването и разпространението на листовките. Ето някои от тях:

1. Дизайн – Попадал съм на листовки с, меко казано, липса на какъвто и да било дизайн. Просто текстове и картинки, безразборно нахвърляни на листа, обагрени във всички цветове на дъгата. Нека не забравяме, че образът на фирмата в съзнанието на потребителите е съвпупност от милиони малки късчета, сред които се нареждат и листовките. Добрият корпоративен образ се гради десетилетия наред, но може да бъде направен „на пух и прах” от една нищо и никаква (некадърно направена) листовчица. Не допускайте това да се случи! Ако искате да ползвате листовки, обърнете се към професионалисти, става ли въпрос за дизайн! Не разчитайте на случайността!

2. Материал – Листовките се изработват от хартия – това е повече от ясно. Въпросът е, от каква хартия ще бъдат изработени вашите листовки!?! Най-добре е, ако хартията е плътна и гланцирана, а ако листовката е и с добър дизайн, много хора не биха я изхвърлили с лекота. Най-малкото, защото ще оценят добрия вкус и труда, които сте положили.

3. Начин на разпространение – Лично аз съм бил свидетел на 4 начина на раздаване на листовки – в пощенската кутия, от човек на улицата, поставяне на бюро/маса и чрез хвърляне от ниско прелитащ самолет. За последното се изискват доста средства и практически липсва каквато и да е възможност за таргетиране, затова даже не си струва да се прави коментар. Възможно е листовките да се „раздават” по този начин по време на предизборна кампания, да речем.

Какво обаче се случва в другите 3 случая? По-точно, кои са „минусите”, които съм забелязал?! Когато става дума за поставянето на листовките в пощенските кутии на хората, трябва да се има предвид, че в много от случаите въпросните кутии са разбити, липсват или просто нямате достъп до тях, защото входът се заключва. Доста често ставам свидетел на нахвърляни листовки по разбити пощенски кутии, свободно развявани от вятъра. Какъв ефект се постига така, освен, разбира се, че се правят допълнително боклуци по и без това не особено чистите ни улици?!?

Идеята да оставите листовките си на някое бюро или маса (или иначе казано – „на произвола на съдбата“), за да могат хората да си вземат, ако проявят интерес, честно казано не ми допада особено много. Не използвайте този „мързелив и безотговорен“ начин на разпространение, за да не се превърнат вашите листовки в „хартиени ракетки“!

Какво става, когато наемете някого, който да раздава листовките на случайни минувачи? Най-напред, много от хората изобщо не искат да бъдат занимавани и често даже минават на отсрещния тротоар. От друга страна, тези, които раздават самите листовки не са особено мотивирани да подбират на кого точно ги дават, а ако трябва да раздадат много, дават по 4-5 на всеки минувач, за да ги свършат по-бързо. Виждал съм как дават на пенсионери листовки, промотиращи студентски клуб. Съветът ми е:

1. „Ако искаш нещо да бъде свършено добре – свърши си го сам!” Ако развивате собствен (дребен или среден) бизнес или работите в малка фирма и имате възможност и желание, раздавайте листовките сами. Така ще бъдете спокойни, че са попаднали в точните хора, а обратната връзка (най-често невербална), която ще получите, ще ви е от голяма полза.

2. Ако нямате време и възможност сами да раздавате листовките, спокойно можете да наемете някой свой роднина, приятел или добър познат. Човек, за когото ще сте сигурни, че няма да ви подведе и, че ще се отнесе съвестно към задачата.

3. Друг добър вариант е да наемете промотираща фирма, развиваща дейност, включваща раздаването на листовки. Както във всеки друг случай, наемането на професионалисти е отличен избор за решаването на проблем.

Сподели

Завърших бакалавърска и магистърска степени по Маркетинг в Стопанска академия „Д. А. Ценов” – Свищов. Интересувам се от невромаркетинг, дигитален маркетинг, потребителско поведение, маркетингови комуникации, управление на маркетинга, управление на марките, както и от всичко ново и интересно в областта на маркетинга.

 

5 за публикацията

Листовките

Поли Козарова

Браво за това, че новото поколение маркетьори не пренебрегва директния маркетинг! Много се изписа и се изговори за това как „хартиеният“ маркетинг де моде, как може успешно да се продава само през интернет… Но според мен истината е по средата, има бизнеси, където без директен маркетинг просто не става. Както се казва – за всеки бизнес си има маркетинг :)

Отговор

Безспорно Интернет е най-динамично и бързо развиващата се медия. Това, разбира се, далеч не значи, че трябва Уеб пространството да се разглежда като панацея за маркетинга на всяка организация. Все пак много фирми имат целеви сегменти от пазара, които ползват рядко или изобщо даже не ползват Интернет, а все някак фирмата трябва да комуникира с тях.

Отговор

Людмил Веселинов

Здравейте!Използвал съм директния маркетинг чрез Български пощи няколко години със листовки подготвени по всички правила на маркетинга от фирма предлагаща такива по цял свят.Според мен това е абсолютно безполезно и води единствено до повишаване на разходите на фирмата.Може да има известен ефект при предлагането на бързооборотни стоки,вероятно:)

Отговор

Здравейте! Благодарим за включването. Личното ми мнение е, че малко или повече листовките действат (макар и да не го осъзнаваме). Въпреки че ги смятаме за много досадни, винаги любопитството надделява и им „хвърляме по един поглед“. А това е напълно достатъчно да се намери местенце за това, което се промотира, в съзнанието ни.

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>