Креативно мислене?

Креативно мисленеКакво представлява креативното мислене? Има ли то почва у нас? Тези два въпроса се въртят из главата ми от известно време. За мое най-голямо съжаление, отговорът на втория може и да е отрицателен.

В „Енциклопедия по психология” на Реймънд Корсини е публикувано, че креативността е „способност да се виждат нови отношения, да се продуцират необикновени идеи и да се отклонява от традиционните модели (начини) на мислене”.

А според Анди Грийн (специалист в областта на креативния маркетинг) – „Доброто креативно мислене означава, че постигаме повече с по-малко”.

Това са разбиранията по света. А как е у нас?

Все повече родни PR агенти и рекламни агенции приравняват креативността със взаимстване на чужди идеи и дори плагиатство. Дали това се дължи на кратките срокове, които им се налагат за изпълнение на даден проект? Или се страхуват, че масовият български потребител няма да ги разбере и ще приеме идеите им негативно? А може би да работиш в зададени стереотипи и да следваш добре отъпканата пътека е по-лесно? Нямам отговор на тези въпроси, но е факт, че българският пазар е залят от клонинги на чужди продукти, известни личности, та дори и реклами.

Замислете се, колко често Ви се случва да пуснете телевизора и да видите родна „звезда” да копира визията на някой световно известен изпълнител в клиповете си. Или да засечете реклама на бира или прах за пране, обвързани с българските навици и манталитет, а да се окаже, че идеята е „открадната”.

Тъжно е! Тъжно е, как българските специалисти предпочитат лесния вариант пред това да създадат нещо оригинално и неповторимо. Има и изключения, разбира се, но те са много малко.

Надявам се в бъдеще това да се промени. А промяната е в нашите ръце – на младите маркетингови, рекламни и PR  специлисти.

Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>