Когато промоцията се окаже лъжа

Все още съществуват квартални магазини. Да, все още! И, както всички знаем, техният „край” наближава, но в България няма да настъпи скоро. Защо ли? Защото, както всички знаем, тук промените се случват бавно или изобщо не се случват.

Пазаруването веднъж седмично все още не е станало навик за много от нас, въпреки че има редица неоспорими предимства пред ежедневното ходене в кварталното магазинче, в което много често се случва или стоката да е стара, или изобщо да не е в наличност. Друг недостатък на малкия магазин е, че в него „ПРОМОЦИЯ” е рядко срещана дума.

А както всички знаем, големите жълти етикети с големите червени букви веднага приковават погледа на потребителя. И когато влезеш в кварталния магазин, в който почти никога не е имало „ПРОМОЦИЯ”, или поне такава, която би те заинтригувала, обикновено взимаш каквото ти трябва и излизаш.

Да, аз имам същото поведение в кварталния магазин. Пазаруването в него не може да се сравни с приятната разходка в големия супермаркет. Само че един ден ми се случи нещо, за което искам да ви разкажа.

На излизане от кварталното магазинче вниманието ми беше привлечено от нещо. От какво? От рядко срещания в магазина голям жълт етикет с големите червени букви. 7бр. вафли на „СПЕЦИАЛНА ЦЕНА” – 1,99лв! До тук добре! Но когато на рафта, само на 20см разстояние, погледът ми попадна на грижливо подредените вафли (същата марка) с единична цена 0,25лв., интересът ми се превърна в разочарование. На касата попитах защо е така, а отговорът беше: „Ти си го видяла, но други няма да го видят и ще си купят”, придружен с приятелска усмивка…

Смятам, че днес продаването не е просто размяна на стоки срещу пари. Вярвам, че то е изкуство. Добрите търговци трябва да владеят това изкуство! Трябва да са добре подготвени, да имат усет към психологията на потребителя, да вярват, че всичко, което правят, го правят, за да задоволят в най-пълна степен нуждите на потребителя. В това изкуство Лъжата няма място! Или поне аз така мисля. Ожесточената конкуренция на пазара на бързооборотните потребителски стоки все повече нараства. Появяват се все повече тактики, чрез които търговците умело привличат и задържат клиенти. Именно тези тактики са част от нещата, които правят продаването изкуство. Пошлите лъжи са за „малките” хора, а те определено нямат място на пазара, където всеки ден „големите” полагат усилия да задоволят потребностите на най-ценния – Потребителя!

Как бихте се почувствали вие, драги потребители? Нормално ли е да се случва тoва? Лично аз в нито един супермаркет не съм виждала такова нелогично и непотребителски ориентирано ценообразуване. На това ли трябва да разчитат търговците : Един ще го види, а други 10 – не и ще си купят?

Сподели

Четири години имах щастието да изучавам това, с което в момента се занимавам. Вече съм бакалавър по Маркетинг и смятам да продължа с магистратура по специалността. Интересувам се от управление на взаимоотношенията с клиенти, маркетинг на потребителски стоки, маркетингови изследвания и прогнозиране, маркетинг в телекомуникационната индустрия.

 

8 за публикацията

Когато промоцията се окаже лъжа

Rositsa

Темата за промоциите ми изключително любима! Поздравления за наблюдателността. Истината обаче е, че в практиката се наблюдават множество примери за т.нар. „въвеждане в заблуда“ на потребителя или поне някакъв опит за това. И така, без реално да съществува промоция, предложителите се възползват от ефекта на тази магическа дума върху потребителското съзнание. Например:
– обявяване на изключително висока отстъпка от цена, която не по-малко значително е била увеличена;
– поставяне на огромна снимка на популярен продукт/по-голяма разфасовка на супер изгодна цена, а с дребни букви отдолу въведена съшествената информация, че продуктът е същият, но малко по-различен и/или в малко по-малък грамаж или просто цената се отнася само до определена част от грамажа;
– поставяне на така окуражаващото „само сега“ пред иначе редовната цена на даден продукт, след което цените за кратък срок след „промоцията“ се повишават, за да се изчерпи потребителската ценова готовност на харесалите продукта, след което отново идва време за „само сега!“
Дано поне някой си дава сметка, че един подведен и разочарован потребител може да откаже още поне десет от закупуване на продукт от дадения доставчик, или най-малкото да повлияе на тяхното доверие към него…

С интерес продължавам да следя публикациите ви. Справяте се страхотно!

Отговор
Поля Бързашка

Поля Бързашка

Благодаря за коментара! Наистина производителите и търговците злоупотребяват понякога с клиентите – било то като ги въвеждат в заблуда или използвайки други нелоялни търговски практики. В случая промоцията е организирана от производителя, но разкриването на лъжата се отразява отрицателно на имиджа на търговеца. Лошото е, че наистина много от дребните търговци не си дават сметка колко ценен е редовният клиент.

Отговор

Людмил Веселинов

Здравейте!Коментарите за малките квартални магазинчета изглеждат пресилени!Защо ще идва техния „край“?Сравнението със големи държави като САЩ или Германия,където се пазарува за цяла седмица е погрешно и това вече се оценява и от самите търговски вериги!Там разстоянията между населените места са сериозни и за това веригите преобладават!Метро България в момента провежда агресивна политика точно с кварталните магазини под търговската марка“Моят магазин“!Не е възможно да има търговска верига във всеки град,квартал и село:)Опита им с „Мини метро“показа,че е по добре да навлязат с готови обекти под тяхното лого.Да не забравяме,че супермаркетите в техният първообраз преди демокрацията претърпяха пълен крах и бяха напълно разорени от гаражите, в които имаше хранителни магазини. Приятната разходка в помещение,което се стреми клиентът да бъде смазан психически със доста странна температура на въздуха,ломотене по високоговорителите за „промоции“ и определено подреждане на стоките с цел да се заблуди ,за което знаем,че си има цяла наука,не знам дали е толкова приятно!Дискаунтите в Германия за които имам малки наблюдение според мен се посещават изключително от долният слой на обществото по-бедни немци,турци,албанци,румънци и българи!Това са магазини точно за този слой от обществото!Немеца е научен да си купи „истински“ хляб от местната фурна или от месарския магазин салам или деликатес.Уважава се семейния бизнес!Очевидно сте интелигентен човек,може би Вашият квартален магазин не струва и пазарът ще реагира и той ще отпадне,но по-скоро ми се струва,че автора работи за търговска верига.

Отговор
Поля Бързашка

Поля Бързашка

Здравейте! Благодаря за споделеното мнение :) Не работя за търговска верига.
Статията бе провокирана от случката, която описвам в нея. Съгласна съм, че няма как да има магазин на търговска верига във всяко село, но в малките градове присъствието им се засилва тенденциозно. Покупателната способност на немците и българите е коренно различна, за да сравняваме кой къде пазарува. Какво да кажа за отношението към клиента – предпочитам да ме заблудят с подреждането на стоките и обявяването на промоциите по високоговорителите, отколкото да разкрия лъжата и да получа отговора „Ти си го видяла, но други няма да го видят и ще си купят”.
С активностите на Метро не съм запозната, но след коментара Ви, ще потърся инфо по въпроса.

Отговор

Людмил Веселинов

Маркетингът ме вълнува много и е интересно,че сте се сетили за този блог!Работя в сферата на търговията с промишлени стоки,но търговските вериги ме дразнят с доста наглото си отношение към потребителите!Понеже учите в Свищов и познавате града има няколко примера за нелоялно отношение към потребителя.:)Има един червен магазин с жълт надпис/говорим за оригинала/,който прави невероятни обеми на продажби за града.Какво прави обаче този магазин,когато наближи да изтече срока на годност на определени продукти.Има дъщерна компания“Дискаунт“, на около километър и половина,чрез която тези продукти се реализират за да нямат загуби.По закон продукти,които не се реализират се връщат на производителя,но това явно води до разходи за веригата.Другото неприятно нещо са „топлите“ кухни,където често се обявяват „промоции“ на продукти,на които като са преминали през „огъня“ трудно може да се провери етикета:(
Обявяват се цени на 100гр. продукт,което е откровен опит за въздествие върху клиента.Който е по-упорит връща на касата това за което мисли,че е купил изгодно,но на 10 други това не прави впечатление и номера си върви!Затова и на касите има доста продукти върнати от клиенти,които даже нямат време да възтановят по рафтовете.Промоцията е нещо ново за българина!Пускат се едни фантастични оферти от 25% за даден продукт,който или никога никой не му е чувал марката или се атакува със собствена марка на веригата?Къде е тук отстъпката и къде е цената,която потребителя може да сравни,къде е базата за сравнение?Каква отстъпка може да има търговеца,това са нереални неща!Това важи за абсолютно всички големи търговски вериги независимо от сферата им на дейност!Според мен много рядко има истински промоции и те обикновено са на световен производител за цялата страна,а не на отделни вериги!Няколко пъти съм свидетел как по списък съпругът диктува нещо по телефона,а очевидно жена му е в друг магазин и сравнява цените и промоциите!!!Това е ненормално и направо потребителите са откачили по „промоциите“ и до няколко години за съжаление това ще се изчерпи като начин за въздействие:)Никога не пазарувам промоции освен ако не е позната марка и това стандартно е по-скоро нещо символично,като подарък към основният продукт,който закупувам.Не знам,чували ли сте за промоции на „Мерцедес“ или „Боинг“,освен най-много някоя екстра като допълнителен продукт,но не и ценова отстъпка под формата на промоция,да речем 25%?Всъщност може и да има ,не знам,но аз нямам таква информация:)
Извинявам се на читателя стана много дълго:(
Поздрави за блога, интересен e и желая на всички Ви успешна реализация и успехи!:)

Отговор
Поля Бързашка

Поля Бързашка

„Мерцедес“ са premium катгория автомобили и няма как да обявят отстъпки от цената – това изцяло би противоречило на позиционирането на марката. За „Боинг“ нямам наблюдения :)
За съжаление няма търговска верига без нарушения (или поне аз не знам да има). Това, което правят в червения магазин с жълти букви, може да бъде контролирано (или проверено)от съответните органи, стига някой да подаде сигнал.
Благодаря за пожеланията :)

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>