Какво е да си копирайтър?

Има една интересна професия, наречена копирайтър (от англ. copywriter). В Интернет маркетинга това е човекът, който създава съдържание за уеб сайтове, за корпоративни блогове, за Facebook страници и като цяло – за вашето онлайн присъствие. Копирайтърът може да пише за дадена компания или бранд, като в същото време той изгражда комуникацията с настоящите или потенциални клиенти. Той може да е човек от компанията или пък външна за нея личност, на която е доверено изграждането на онлайн комуникацията с аудиторията.

Когато копирайтърът е човек, вътрешен за организацията, се предполага, че той е запознат в детайл с работата и предлаганите продукти. Ето защо в този случай му е необходимо умението да ги представи по начин, който е достъпен и интересен на целевата аудитория.

Когато за създаване на съдържание се използват външни услуги, нещата стоят малко по-различно. Има няколко важни стъпки и изисквания, през които копирайтърът трябва да премине:

  • да познава добре компанията и нейната дейност;
  • да се запознае с продуктите, които възложителят произвежда или предлага;
  • да се запознае с целевата аудитория или т. нар. “таргет”;
  • да се запознае с тона на комуникацията и желанието за позициониране на компанията;
  • да съгласува текстовете, които създава, с бранд мениджър или друго отговорно лице от компанията;
  • след като изискванията на възложителя и виждането на копирайтъра съвпаднат, той да създаде такова съдържание, което да се харесва и на двете страни, а което е най-важно – и на целевата аудитория.

Когато говорим за потребителски стоки, има още едно незадължително, но изключително полезно за копирайтъра условие – да харесва бранда, за който пише. Това изключително улеснява творческия процес, както и “напасването” на вижданията на копирайтъра към изискванията на съответния бранд.

Да обичаш бранда, за който пишеш, те прави част от неговите фенове. Това помага изключително за комуникацията – да усетиш нейния тон, защото знаеш какво би се харесало на един фен, при положение че ти самият си такъв. Също така, след като знаеш какво обичаш в даден продукт, има голяма вероятност да убедиш и други хора да го опитат. Най-малкото – поставяйки се на мястото на човека от другата страна на монитора, ти много добре разбираш и усещаш кое е интересно, кое би провокирало реакция и какво би те впечатлило.

Това, че си фен на даден бранд, може да ти създаде много по-голяма емоционална ангажираност, защото си част от целевата аудитория.

По-голямото предизвикателство, обаче, е когато работата изисква да пишеш за брандове, чиито продукти не използваш по една или друга причина. Тогава познанията по маркетинг са много полезни, защото помагат да разбереш как да насочиш комуникацията и как да предадеш желаните послания. Това изисква доста повече усилия от страна на копирайтъра, защото освен да се запознае с продукта, той трябва да си изгради отношение към него и да го предаде на аудиторията. Това създава по-силна професионална ангажираност, а понякога може да те направи и негов фен 😉

И нека да завърша по следния начин – да обичаш даден бранд не те прави по-добър копирайтър, но със сигурност дава творчески тласък на въображението ти. :)

 

6 за публикацията

Какво е да си копирайтър?

Здравейте, аз съм Александър от Бултаг. Имам предложение, как можем да раобтим заедно.

Ако имате интерес, пишете на този мейл или позвънете на 0883 322 379.

Поздрави :)

Отговор
Десислава Кънчева

Десислава Кънчева

Здравейте, Александър,

Не съм следила редовно коментарите отдавна, тъй като вече не съм част от активната дейност на клуба. В момента се занимавам с реклама в Google AdWords и Facebook, както и цялостни дигитални стратегии, а не с копирайтинг. Можете да се свържете с мен на имейл: desislava.kyncheva@gmail.com

Поздрави,
Десислава Кънчева

Отговор

Теодора

Здравейте :) в момента ми правят онлайн магазин, в който ще предлагам собствена марка очила, но нямам текстове , ако имате интерес към тази тема, се свържете с мен

Отговор
Десислава Кънчева

Десислава Кънчева

Здравейте, Теодора,

В момента се занимавам с онлайн реклама – от статията за копирайтинга минаха 4 години и съм сменила насоката. Ако смятате, че мога да бъда полезна по отношение на Google и Facebook реклама, можете да се свържете с мен на имейл: desislava.kyncheva@gmail.com

Поздрави,
Десислава Кънчева

Отговор

Здравейте, ще ми е интересно да чуя мнението Ви относно бъдещето на професията „професионален копирайтър“ в България?

Аз самата се занимавам изцяло с копирайтинг последните 5 години, като приоритетно работя с български клиенти. Имам множество запитвания от прохождащи в сферата. Опитвам се да давам насоки и подкрепа на начинаещи копирайтъри в блога си (https://himera.eu/otlichitelni-cherti-na-profesionalniya-kopirajtar/).

Благодаря за отделеното време! :)

Отговор

интересувах се от професия – копирайтър – дистанционна работа и четох тук, тъй като 2008 година изкарах курса * оператор компютър и текстообработка *
Копирам на компютъра текстове статий и други материали
От 2009 година започнах да копирам а от пет години на лаптоп и голям вайбер и от три години копирам на настоящия вайбер.
Но не получавам никакви доходи и печалба
А получих от интернет писмо за попълване на * данъчни деклараций!
за получени пари от тази копирна дейност !
Къде отиват по файл тези копирни материали и защо до мен не е стигнал доходен баланс за здраве

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>