Green Marketing

Какво е Green Marketing и с какво се занимава? Разбира се, не за пръв път чувате за този вид маркетинг. Само с няколко натискания на клавишите може да откриете безброй много информация и въпреки това, аз ще ви разкажа накратко за него.

Green Marketing започва да се използва като термин след първата среща по тази тема на Американската асоциация по маркетинг през 1975 г. Малко след това излиза и първата книга на тази тема – “Екологичен маркетинг” (“Ecological Marketing). И точно тогава, всякаш ”просветва една зелена лампичка” на големите компании и разбират, колко е важно да работят в тази посока, защото броят на този вид клиенти все повече нараства.

Ако направим бърз поглед в миналото, ще открием едни от първите рекламни кампании, насочени в тази посока: “Beyond Petroleum” (“Отвъд нефта”), заедно с Ogilvy & Mather от 2003 г. с основна цел да се докаже, че са нещо повече от една петролна компания. Shell Oil харчи 30 милиона долара за едномесечна рекламна кампания, целяща популяризирането на новия вид бензин, който води до по-малко замърсяване на въздуха. General Electric и техният проект “Ecomagination”, насочен към популяризиране на възобновяемите енергийни източници, намаляване на вредните емисии във въздуха и опазване на изворите с чиста вода и др.

Днес този вид маркетинг е още по-интересен, поради завишения интерес към зелената идея и от каузите на тази тема. Потребителят приема една марка като своя, ако тя демонстрира социална отговорност и грижа за околната среда. Тази компания, която показва загриженост към околната среда, косвено призовава за опазванe на разнообразния животински и растителен свят на нашата планета Земя. Зеленото в рекламната комуникация означава грижа за другия, показва сериозно отношение на марката към потребителите и мисъл за бъдещите поколения. Точно това кара клиента, когато застане пред щанда, с две ръце да посегне към екопродукт.

За да бъде успешна една зелена рекламна кампания, винаги трябва да се насочим към четири основни правила:

1. Разберете от какво се вълнуват хората и коя е темата, която ще ги привлече (дали опазването на природата, животните или еко материалите и др.)

2. Дайте им прозрачност, за да се уверят в законността на вашия продукт, хората не обичат да бъдат лъгани;

3. Сигурността също е важна част – нека опазването на околната среда не бъде за сметка на качеството;

4. Обмислете добре калкулацията на цената на вашия екопродукт, в повечето случаи тя е доста по-голяма, заради по-скъпи съставни части, по-скъпи технологии, производствено време и ресурси.

Зеленият маркетинг не е насочен към онези хора, които са привърженици на идеята ”да ходят и прегръщат дърветата”, а към онези 20 %, готови да променят мисленето и живота си, и да го направят по-здравословен.

Повечето от специалистите са скептично настроени към този вид маркетинг, защото изграждането на една зелена кампания и поддържането ѝ не е никак лесна работа – това е въпрос на много време.

Много от компаниите злоупотребяват, когато правят зелени реклами, а в същото време изобщо не ”изповядват тази религия”. Това на по-късен етап не се отразява положително върху техния имидж.

Разбира се, Green Marketing не се прави само от големите чуждестранни компании. Ако се огледаме около нас, ще  видим много примери: Лукойл с биоразградимите торбички, Globul Green със слогана си „Нашият свят е зелен”, Белла България с приза “Зелен бизнес” за проекта на водещата марка „Перелик” – „Гората на Перелик” и залесяването с черни борове, унищожени от пожар в горски район, Кока-Кола ХБК България и нейните седем приоритета – управление на водните ресурси, климат и енергия, опаковки и рециклиране, здравето на потребителите, развитие на местните общности, развитие на служителите и работа с доставчици и  други.

Мисля да ви оставя сами да си направите изводи за зеления маркетинг, но като за финал, ще цитирам една моя любима мисъл на Хенри Форд: ”Клиентът има правото да получи кола в какъвто цвят желае, стига този цвят да е черен”, а днес може и да е ЗЕЛЕН!

 

2 за публикацията

Green Marketing

Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>