Вчера (8.11.2012г.) имах удоволствието да присъствам на един от най-вдъхновяващите семинари, организирани тази година. След близо 8 часа презентиране от страна на Дейвид Миърман Скот (лидер в онлайн маркетинга и вирусните кампании) си тръгнах от Rainbow Plaza заредена с много положителни емоции и идеи как да се приложат новите маркетингови техники в реална бизнес среда. Сигурна съм, че всички присъстващи ще се съгласят с мен, а и как да са на друго мнение при положение, че Дейвид бе толкова енергичен, засипа ни с безброй интересни и актуални примери и с хъс и ентусиазъм отговаряше на всички зададени въпроси.
Съвсем в духа на темата „Новите правила в маркетинга и в ПР”, Дейвид зададе 6 въпроса на публиката, а именно:
- Колко от вас са реагирали на рекламно или бизнес предложение, получено по пощата през последните няколко месеца? – Ръка вдигнаха едва 3% от присъстващите
- Колко от вас са реагирали на рекламно или бизнес предложение по телефона през последните няколко месеца? – 1%
- Колко от вас са реагирали на рекламно или бизнес предложение по радио, телевизия или печатно издание през последните няколко месеца? – 40%
- Колко от вас са използвали Google за търсене на информация през последните няколко месеца? – и както се очакваше всички в залата вдигнаха ръка
- Колко от вас са се допитвали до роднина, приятел или познат за съвет, относно продукт, който имате желание да закупите? – 85% от присъстващите отговориха положително
- А колко от вас гледат клипове в YouTube? – отново 100% положителни отговори
Както и сами виждате, традиционните канали за комуникация вече не дават добри резултати. За да постигнем успех и да стигнем до потенциалните клиенти е нужно да мислим различно. Трябва да преодолеем страха от новостите и да действаме в настоящия момент, според сегашната бизнес среда.
Характерен пример за това как да загърбим стереотипите, е историята на д-р Смит. Тя е зъболекар в Бостън, която давала по $2 000 месечно, за да бъде в Yellow pages, като възвращаемосста на известицията й била $150 000. След като научила за техниките на новия маркетинг (Inbound Marketing) стартирала блог, създала Facebook фен страница и издала е-книга: “Healthy Mouth, Healthy Sex!”, която споделила в няколко канала. Не само заради провокативното име, но и защото книгата се разпространявала напълно безплатно, сега д-р Смит излиза на първа страница в Google, когато търсите „Boston dentist“. Тя започнала да печели по $1 000 000 годишно и впоследствие продала бизнеса си.
Дейвид сподели и 5 дейности, които работят:
- Практикувайте Inbound Marketing.
- Създавайте съдържание, което хората да намират лесно и да харесват. Не трябва да се придържаме към стандартното, а да проверим какви са клиентите ни, какво искат, какво харесват и да им го предложим. Ако съдържанието е това, което ги вълнува и в ежедневието, те сами ще го разпространят вместо вас.
- Публикувайте в Интернет и социалните мрежи – това носи пари, не е скъпо и работи! Можете да наблегнете на различно съдържание. Според бизнеса ви, може да заложите на текст, повече снимки или публикуване на видео клипове.
- Действайте на момента! Не правете фирмени стратегии за бъдещето. Важно е настоящето! Новият маркетинг се базира на незабавна комуникация с потребителите. Чудесен пример за това е следното видео:
Въпросният кънтри певец е използвал услугите на United, чиито служители били небрежни и счупили китарата на пътника. Възмутен, той се оплакал, но не получил отговор от страна на авиокомпанията, камо ли извинение. За да изкаже публично разочарованието си, певецът публикувал 3 клипчета. Но отново не предизвикал реакция у United. За сметка на това, от фирмата производител на китарата, били много впечатлени от привързаността на певеца към техните продукти и му подарили нова китара. Това е страхотен пример как дори и да не сте пряко замесени в дадена ситуация, можете да се възползвате от нея и да подобрите имиджа си и да увеличите продажбите си.
Не трябва да забравяме също, че пренебрегвайки даден проблем, той няма да се реши сам. Желателно е да отговорим на запитването или оплакването в същия канал за комуникация. Все пак това, че потребителите са ползвали нашите услуги или продукти, не е гаранция, че ще ги използват вечно.
- Направете съдържанието си свободно за потребителите. Можете да напишете електронна книга, която да пуснете за свободно разпространяване или да списвате блог.
Към края на деня, Дейвид отдели време и за социалните мрежи – Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Foursquare, Instagram. Тук е важно да запомним, че не всяка социална мрежа е подходящ канал за комуникация за бизнеса ни. За разлика от закостенелите разбирания, не е необходимо да се забранява на служителите да използват социалните мрежи по време на работа. Не само, че не забавят работата им, а точно обратното – дават нови и свежи идеи на служителите.
От магазин за мъжки дрехи Nordstorm са осъзнали ползата от Twitter. Там продавачите питат клиентите дали имат профил в Twitter. Ако отговорът е положителен, от магазина ставали последователи на клиента и при получаване на нова стока в магазина изпращали снимки на артикулите, които биха заинтересували клиента. Тази практика не само популяризирала магазина, но и спомогнала за увеличаване на месечните продажби.
За финал Дейвид посъветва:
- Опитвайте нови неща.
- Постоянно подобрявайте – да не се опитаме да направим нещата перфектно.
- Изтривайте каквото не работи – няма проблем и да се „провалим”.
- Експериментирайте – важно е да се забавляваме.
За да имаме успех в социалните медии е нужно да ги превърнем в част от ежедневието си и да не забравяме, че каквото публикуваме онлайн – това сме ние!
6 за публикацията
David Meerman Scott в България