David Meerman Scott в България

Вчера (8.11.2012г.) имах удоволствието да присъствам на един от най-вдъхновяващите семинари, организирани тази година. След близо 8 часа презентиране от страна на Дейвид Миърман Скот (лидер в онлайн маркетинга и вирусните кампании) си тръгнах от Rainbow Plaza заредена с много положителни емоции и идеи как да се приложат новите маркетингови техники в реална бизнес среда. Сигурна съм, че всички присъстващи ще се съгласят с мен, а и как да са на друго мнение при положение, че Дейвид бе толкова енергичен, засипа ни с безброй интересни и актуални примери и с хъс и ентусиазъм отговаряше на всички зададени въпроси.

Съвсем в духа на темата „Новите правила в маркетинга и в ПР”, Дейвид зададе 6 въпроса на публиката, а именно:

  1. Колко от вас са реагирали на рекламно или бизнес  предложение, получено по пощата през последните няколко месеца? – Ръка вдигнаха едва 3% от присъстващите
  2. Колко от вас са реагирали на рекламно или бизнес  предложение по телефона през последните няколко месеца? – 1%
  3. Колко от вас са реагирали на рекламно или бизнес  предложение по радио, телевизия или печатно издание през последните няколко месеца? – 40%
  4. Колко от вас са използвали Google за търсене на информация през последните няколко месеца? – и както се очакваше всички в залата вдигнаха ръка
  5. Колко от вас са се допитвали до роднина, приятел или познат за съвет, относно продукт, който имате желание да закупите? – 85% от присъстващите отговориха положително
  6. А колко от вас гледат клипове в YouTube? – отново 100% положителни отговори

Както и сами виждате, традиционните канали за комуникация вече не дават добри резултати. За да постигнем успех и да стигнем до потенциалните клиенти е нужно да мислим различно. Трябва да преодолеем страха от новостите и да действаме в настоящия момент, според сегашната бизнес среда.

Характерен пример за това как да загърбим стереотипите, е историята на д-р Смит. Тя е зъболекар в Бостън, която давала по $2 000 месечно, за да бъде в Yellow pages, като възвращаемосста на известицията й била $150 000. След като научила за техниките на новия маркетинг (Inbound Marketing) стартирала блог, създала Facebook фен страница и издала е-книга: “Healthy Mouth, Healthy Sex!”, която споделила в няколко канала. Не само заради провокативното име, но и защото книгата се разпространявала напълно безплатно, сега д-р Смит излиза на първа страница в Google, когато търсите „Boston dentist“. Тя започнала да печели по $1 000 000 годишно и впоследствие продала бизнеса си.

Дейвид сподели и 5 дейности, които работят:

  • Практикувайте Inbound Marketing.
  • Създавайте съдържание, което хората да намират лесно и да харесват. Не трябва да се придържаме към стандартното, а да проверим какви са клиентите ни, какво искат, какво харесват и да им го предложим. Ако съдържанието е това, което ги вълнува и в ежедневието, те сами ще го разпространят вместо вас.
  • Публикувайте в Интернет и социалните мрежи – това носи пари, не е скъпо и работи! Можете да наблегнете на различно съдържание. Според бизнеса ви, може да заложите на текст, повече снимки или публикуване на видео клипове.
  • Действайте на момента! Не правете фирмени стратегии за бъдещето. Важно е настоящето! Новият маркетинг се базира на незабавна комуникация с потребителите. Чудесен пример за това е следното видео:

Въпросният кънтри певец е използвал услугите на United, чиито служители били небрежни и счупили китарата на пътника. Възмутен, той се оплакал, но не получил отговор от страна на авиокомпанията, камо ли извинение. За да изкаже публично разочарованието си, певецът публикувал 3 клипчета. Но отново не предизвикал реакция у United. За сметка на това, от фирмата производител на китарата, били много впечатлени от привързаността на певеца към техните продукти и му подарили нова китара. Това е страхотен пример как дори и да не сте пряко замесени в дадена ситуация, можете да се възползвате от нея и да подобрите имиджа си и да увеличите продажбите си.

Не трябва да забравяме също, че пренебрегвайки даден проблем, той няма да се реши сам. Желателно е да отговорим на запитването или оплакването в същия канал за комуникация. Все пак това, че потребителите са ползвали нашите услуги или продукти, не е гаранция, че ще ги използват вечно.

  • Направете съдържанието си свободно за потребителите. Можете да напишете електронна книга, която да пуснете за свободно разпространяване или да списвате блог.

Към края на деня, Дейвид отдели време и за социалните мрежи – Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Foursquare, Instagram. Тук е важно да запомним, че не всяка социална мрежа е подходящ канал за комуникация за бизнеса ни. За разлика от закостенелите разбирания, не е необходимо да се забранява на служителите да използват социалните мрежи по време на работа. Не само, че не забавят работата им, а точно обратното – дават нови и свежи идеи на служителите.

От магазин за мъжки дрехи Nordstorm са осъзнали ползата от Twitter. Там продавачите питат клиентите дали имат профил в Twitter. Ако отговорът е положителен, от магазина ставали последователи на клиента  и при получаване на нова стока в магазина изпращали снимки на артикулите, които биха заинтересували клиента. Тази практика не само популяризирала магазина, но и спомогнала за увеличаване на месечните продажби.

За финал Дейвид посъветва:

  • Опитвайте нови неща.
  • Постоянно подобрявайте – да не се опитаме да направим нещата перфектно.
  • Изтривайте каквото не работи – няма проблем и да се „провалим”.
  • Експериментирайте – важно е  да се забавляваме.

За да имаме успех в социалните медии е нужно да ги превърнем в част от ежедневието си и да не забравяме, че каквото публикуваме онлайн – това сме ние!

 

6 за публикацията

David Meerman Scott в България

Поздравления за материала.

Даде ми повод за разсъждения и не мога да се съглася с това:
„традиционните канали за комуникация вече не дават добри резултати“.

Традиционните канали работят, но не се използват в България, затова е малък процента на хората, които са ОТГОВОРИЛИ на рекламно предложение изпратено, чрез традиционните канали. Защото е малък процента на изпратените писма или направените обаждания.

Колко от аудиторията, която е била в залата е реагирала на послание по ТВ?
Колко от аудиторията е отговорила на послания отправени, чрез банери? (ако следваме логиката за традиционна и нетрадиционна комуникациия, към коя спада онлайн комуникацията с банери?)

Социалните мрежи са претъпкани от информация, това че хората са във социалните мрежи далеч не означава, че те ще ВИДЯТ рекламното послание. Въобще не става дума за отговаряне. Да този начин на комуникация има своите предимства, но не изключва т.нар. традиционни медии, но успешно ги допълва.

Google отдавна не е нетрадиционен канал за получаване на информация.

Модерно != Работещо != Ефективно

П.П. Много интересно как изчисли процентите :D.
Личи си, че си работила в социологическа агенция.

Отговор
Полина Декова

Полина Декова

Благодаря! Обобщението за традиционните канали за комуникация е направено от Дейвид, на база практическия му опит и наблюдения. И аз не съм напълно съгласна с него, защото колкото и да е модерен един канал, ако не се използва правилно няма да доведе до добри резултати, съответно и печалба. Има го и другия вариант – ако традиционен канал за комуникация се използва разумно, според бизнес сферата, могат да се постигнат отлични резултати.

А за процентите, те също не са по мои изчисления (за съжаление, Дейвид не пожела да се възползва от аналитичните ми умения).

И пак искам да подчертая, това бе най-хубавия семинар, на който съм присъствала – пълен с безброй интересни примери, а не само суха теория.

Отговор

Привет Костадин,

Никой не е казал, че традиционните канали не работят, а че не постигат добри резултати както преди. Преди Интернет революцията те бяха основните канали за комуникация, но сега не са основните. Преди вниманието, което привличаха ТВ и пресата бяха почти 100%, защото бяха единствените начини за информиране. А сега имаме интеренет с много сайтове, блогове и социални мрежи. В резултат на което конкуренцията за вниманието на хората е голямо и традициониите канали я губят. Всички печатни медии се оплакват, че е намаляват продажбите им.

При традиционните медии (ТВ и печатна преса) може да платиш и да контролираш информацията, която се публикува, а в нета не можеш. Комуникацията е едностранна, а в мрежата е двустранна, можеш да коментираш в реално време. В интернет можеш да искаш мнения на приятели и да научиш толкова много за фирмата и то с няколко кликвания.

Затова хората се доверяват на мрежата. Те могат да са информирани за всичко чрез своя телефон навсякъде. хората прекарват все повече време в интеренет, ето затова по-добри резултати можеш да постигнеш ако използваш нета. И ако сметнем съотношението цена/резултати ползата е към „информационната жица“. А от гледна точка на отчетност и анализиране на резултати няма по-точна обратна връзка от инвеситране в мрежата.

В Америка продават устройства, които ги инсталираш та телевизора си и не виждаш рекламите , които пускат.

Никой не казва, край вече без традиционните канали. Но ако ползвате само тях не може да разчитате на старите високи резултати.

На симинара ДМС показа видео от други свои семинари – Литва, Латвия, Индия, Австралия, Хърватска и къде ли още не и там отговорите на въпросите бяха подобни.

Отговор

Да направим уточнение, според казаното: офлайн == традиционно, а онлайн == модерно, така ли? Е още тук не съм съгласен.

Всяка комуникация може да бъде работеща, когато се провежда както трябва. Офлайн или онлайн и двете си имат предимства и недостатъци. Просто не съм съгласен, че традиционните канали не дават добри резултати.

В онлайн комуникацията също може (и дори се препоръчва) да се контролира комуникацията, което е редно.

Подхождаме несериозно като сравняваме кампании или комуникация по принцип. Не е редно и въобще не може и да става дума. Пресен пример: преди няколко месеца от GM спряха да рекламират във фейсбук, защото това за тях е неефектвино.

Да не пропускаме все пак и факта, че в залата на семинарите на г-н Скот е пълно с хора, които се занимават (или поне се интересуват) с маркетинг и то, маркетинг именно в дигиталната икономика.

В тази връзка България е на последно място по използване на Интернет в къщи https://twitter.com/loveisdelight/status/266888652200747009 За каква онлайн комуникация говорим?

Отговор
Цветомира Трифонова

Цветомира Трифонова

Въпреки, че не съм присъствала на семинара, от прочетеното, и по-точно зададените 6 въпроса, по-скоро съм склонна да мисля, че сравнението не е толкова на база използвани медии, колкото на база комуникация. Или сблъсъкът реклама/PR. Когато информацията е представена по PR-начин (разбирай интересно съдържание в интернет, лесно за намиране в Google, YouTube, лесно за споделяне във Facebook, Twitter, G+, etc.), то тя има много по-голям ефект върху потребителите. А изхождайки от името на книгата, дори съм склонна да си вярвам, че съм права :)

Отговор
Полина Декова

Полина Декова

Напълно си права, Цвети. Всички изводи (или поне по-голямата част от тях) са на база какъв ефект се постига според използването на различни канали за комуникация. И да, много от нещата са пречупени през погледа на PR специалиста.
Колкото до това дали са адекватни за нашата страна, тук съм съгласна, че не всичко е така. Все пак в бизнес отношение ние сме години назад и похватите, които работят в развитите страни, тук все още са неприложими. И обратното, нещата които там вече не са толкова атрактивни, тепърва навлизат у нас като новост в онлайн маркетинга.

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>