Bizarro Marketing

Наскоро попаднах на едно понятие – Bizarro маркетинг и днес ще ви споделя какво научих за него. Може би някои от вас знаят какво е, а други не и предполагам ще ви е интересно да научите.

Bizarro маркетингът е вид маркетинг, преобладаващ най-вече в САЩ, който се практикува от независими професионалисти – freelancer-и. Името му идва от… герой от комикс! Да, странно нали? Ето и историята накратко.

Bizarro е комикс герой, който се появява в страниците на сп. Superboy през не толкова далечната 1958 год. Създаден от писателя  Otto Binder и художника George Papp, героят притежава всички качества на Supermen, но е пълна негова противоположност. Bizarro е огледалният образ на добре познатия ни Supermen. Той прави всичко на обратно, което всъщност го прави анти-герой. Той казва „здравей”, когато си тръгва, поздравява с „довиждане”, когато пристига, нарича „добро” всичко, което е „лошо” и т.н.

В света на Bizarro Маркетинга нещата седят по същия начин. В него се прави обратното на Супер Маркетинга. Да, тези свободни практици наистина правят маркетинг, противоположен на познатите ни успешни практики. На много места по света този вид маркетинг се приема като нещо нормално и на никого не му прави впечатление. Приема се, че това е начинът, по който трябва да се случват нещата. Въпреки това, традиционният маркетинг все още дава по-добри резултати. Факт е обаче, че Bizarro маркетингът създава търсене. Може да ви звучи странно, но след като се запознаете с някои от нравите на Bizarro маркетолозите, е напълно възможно да повярвате в това:

  • Bizarro маркетолозите винаги предават посланията си с минимална яснота и максимална обърканост. Те са невероятно добри в това и знаят как да избегнат всяка възможност някой да ги разбере и/или да им отговори.
  • Bizarro маркетолозите избягват контакта и комуникацията с потенциалните си клиенти. Те вярват (не знам защо), че ако клиентите искат да работят с тях, сами ще ги потърсят.
  • Bizarro маркетолозите рядко изпращат някаква информация на бъдещите си клиенти. Те пазят идеите в главите си, убедени са, че знаят какво правят и би било губене на време да обясняват на клиентите.
  • Bizarro маркетолозите обичат да посещават форуми, семинари и други подобни събития, като след края им прекарват времето си само и единствено говорейки за себе си, като никога не казват с какво точно се занимават.
  • Bizarro маркетолозите винаги, когато презентират използват много булити и четат дословно информацията в слайдовете, с цел да отегчат аудиторията възможно най-бързо.
  • Bizarro маркетолозите обичат да се срещат с хора, на които могат да разказват за бизнеса си. Целта на срещата винаги е една – да обясняват колко са велики, за да оставят добри впечатления (естествено същността на бизнеса им се пропуска).
  • Bizarro маркетолозите не спират да се оплакват колко трудно е да се прави маркетинг и колко мразят да правят всичко, което ви изброих дотук. На мнение са, че причина № 1 за неефективността на търговците е липсата на време.

В САЩ много Bizarro хора продават десетки хиляди свои книги, които никога не са били публикувани от професионална издателска къща. Повечето автори от Bizarro жанра се самоиздават като инвестират средства от друга работа или приходите от предишните си издания. Използват всякакви маркетинг уеб 2.0. техники, за да получат публичност без помощта на скъпа телевизионна и печатна реклама. Много активни са в социалните мрежи и уеб сайтовете си, които имат Ad Sense и линкове към техните творби. Имат facebook групи, организират годишни конгреси в Портланд, тъй като много от най-добрите автори се намират в северозападната част на Тихия океан. Промотират книгите си в библиотеки, раздават листовки в университети, барове и т.н.

Кое е най-странното? Всичко това работи…или поне така разбрах от прочетеното :)

Всички тези автори са много четени, въпреки че повечето от тях са относително млади. Има много книги с техни разкази, от които може да добиете по-добра представа за тeхния начин на мислене. Те не вярват в статуквото. Вярват, че някъде там има хора, които ще харесат това, което правят, но анализаторите са на мнение, че тази литература не е за всеки. Тя е за хора, чието съзнание излиза отвъд границите.

Размишлявайки върху всичко това, аз мога да кажа, че ще продължавам да вярвам на супер героите. Bizarro героите са интересни, но в никакъв случай не бих им се доверила. След като за четири години не съм чула и дума за тях, едва ли са толкова успешни, щом не са влезли в учебниците по маркетинг.

Сподели

Четири години имах щастието да изучавам това, с което в момента се занимавам. Вече съм бакалавър по Маркетинг и смятам да продължа с магистратура по специалността. Интересувам се от управление на взаимоотношенията с клиенти, маркетинг на потребителски стоки, маркетингови изследвания и прогнозиране, маркетинг в телекомуникационната индустрия.

 

9 за публикацията

Bizarro Marketing

Радослав Йорданов

Това, че не са влезли в учебниците по маркетинг, не значи, че нямат място там… За пръв път чувам за тези странни, егоцентрични и себелюбиви същества. Дали пък не става дума просто за характерови особености, които предопределят и проявата на конкретен маниер на професионално поведение… Пък някой да е решил да ги квалифицира като отделен, по-специален сорт маркетолози… Не знам, само си размишлявам среднощно.. :) Вероятно такива личности се изявяват и по нашите хеографски ширини, та ако някой се е сблъсквал с тях, ще е полезно да сподели опит.
Благодаря за информацията!

Отговор
Поля Бързашка

Поля Бързашка

Точно така :) Това са хора, чийто характер предопределя и начинът им на работа. Кой е класифицирал този вид маркетинг, честно казано нямам идея :) А това, че нямат място в учебниците си е мое лично мнение, което съвсем не означава, че съм права :)

Отговор

Цветомира Трифонова

Ами защо не. Ако говориш за себе си, ако не обясняваш какво правиш, ако обясненията ти заблуждават, ако си достатъчно самоуверен, хората остават с чувството, че правиш нещо, което те няма как да разберат, прекалено трудно е за тях. А щом си толкова нахъсан, значи има защо. Още повече „рекламира се, което не става“, следователно… + желанието на хората, да докажат, че са по-интелигентни от масата може да ги накара да купят и най-големия боклук под предлог, че са доловили послание (подобно на по-горе описаните) и са разбрали неговата ценност. Андересен има една много хубава приказка по този повод. Казва се „Новите дрехи на царя“. Все пак има логика, поне за мен, в този маркетинг наопаки :) Друг е въпростът дали наистина работи :)

Отговор
Поля Бързашка

Поля Бързашка

Май трябва да си припомня тази приказка :) Че има логика – има. Но докато не видя с очите си, няма как да повярвам, че работи.

Отговор

Поздравления за статията.Единствената ми забележка е, че това, че нещо не е било преподадено и го няма в учебниците не значи, че не е добро. Новите тенденции бавно намират място в учебниците и програмите, тъй като университетите са консервативни институции като цяло, особено в България.

Просто последните години „правилата на играта“ в много области търпят бърза смяна в тенденциите.

Отговор
Поля Бързашка

Поля Бързашка

Благодаря! :) Края на статията определено провокира читателите, за което мога само да се радвам. Споделям личното си мнение и по никакъв начин не искам да го налагам. Стратегията на гореописаните маркетолози спрямо клиентите е неприемлива за мен и аз не мисля, че човек, който има взаимоотношения с клиенти би трябвало да има/толерира такъв вид поведение.
Определено съм съгласна с това, че образователната ни система не реагира адекватно на динамиката в различните сфери, особено в маркетинговата.

Отговор

Не съм искал постът ми да прозвучи, като критика.

Тъй, като аз се занимавам с графичен дизайн и реклама и записах да уча маркетинг с идеята първо да обогатя познанията си в сферата, второ за удоволствие и евентуално някой ден да ми помогне в собствения ми бизнес.

Най-вероятно никога няма да се занимавам с маркетинг „в чистият му вид“ и се старая да разбера и евентуално приложа и доразвия по-нестандартни подходи в бъдеще.

В съвременният маркетинг започва да се забелязва изчерпване на класическите методи (лично мнение) и нужда от все по-голям финансов ресурс за постигане на незадоволителни резултати.

Голяма част от horata дори започват да приемат част от маркетинговите кампании като дразнители и странят от продуктите, за които са правени, защото много от похватите губят ефекта си и започват да изглеждат, като клишета.

Ще се радвам да четем повече за новоразвиващи се алтернативни методи.

Отговор
Аватар

 

Вашият отговор на Цветомира Трифонова Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>