Разказването на истории в маркетинга

lord_WP_medium

Кое е онова нещо, което прави продуктите атрактивни? Новият Ви часовник определено Ви действа емоционално и разтърсващо, но дали, ако марката не фигурираше на циферблата или ако си го бяхте закупили от сувенирния магазин, той щеше да представлява толкова голям интерес. Това, което вълнува клиентите относно даден продукт, е неговата история.
Компаниите от дълги години са наясно с това и на свой ред искат да разкажат своята приказка, в която главният герой сте ВИЕ. Те са увлекателни и действат емоционално, тъй като това е най-бързият и лесен начин аудиторията да заеме позиция и да бъде спечелена. Нека си представим модела AIDA (внимание, интерес, желание, действие). Това е инструмент, чрез който провокираме интереса или направо действието – според това колко добре умеем да разказваме. Някои компании като Starbucks, Apple, Dove или NIKE са лидери на пазара именно заради „историята“, която разказват на своята целева аудитория. Всеки знае как се ядат две слепени бисквитки, но консумирането им като сандвич определено не е традиционният начин.
Защо маркетингът се интересува от разказването на истории? Защото, както знаем, всяка история има някаква поука. Тази поука свързва по невидим начин клиентите с тяхната марка и с нейната история. Чрез историите се създава шум, който е в права връзка с техния брой. Така колкото повече са историите, толкова по-голям става и шумът. Повече хора отделят време и внимание, за да чуят историята. От тук можем да направим връзка и с маркетинга на съдържание. Според Института по маркетинг не е важно само да създаваме съдържание. Смисълът и правилното му използване са от ключово значение, защото именно то обвързва клиентите с марката. Ако нашата информация не се различава от тази в пространството или е излишна за клиентите, то ползата от нея е нулева и усилията ни биха били безплодни. Най-лесният начин за това е да си зададем някои въпроси, които да разсеят съмненията ни като например:

1. Историята ни развива ли идея или мисъл?
2. Води ли нашата история до действие?
3. Колко сме комерсиални?
4. Можем ли да подкрепим твърденията си с факти?
5. Преповтаряме ли вече съществуваща информация?
6. Ще бъдат ли повлияни по някакъв начин мислите и действията на получателите на съобщението?
Според изследване на Chilton (Auburn University of Alabama) минимум 60% от потенциалните клиенти на марката вземат решението си за покупка от 7 до 12 месеца (в зависимост от бранша, разбира се). От тук следва, че провежданата информационна кампания би трябвало да бъде разгърната в по-дългосрочен период. Традициите в създаването на информационен шум чрез разказването на история създават не само нагласи, но и висока познатост на марката (top-of-mind awareness). Обвързването с дадена марка е другият важен резултат вследствие от умелото разказване на истории. Чрез него се увеличава притеглящата сила, лоялността и степента на предпочитание на нашия пред конкурентния продукт.
Рекламата на Милка – един пример от България, в която лилавата кравичка се появява навсякъде, където хората са забравили нежността и любовта, за да извади всеки от забързаното ежедневие и даде повод за близост. Тя действа именно емоционално и подтиква към действие. Не ангажира чрез натрапчивост – дори напротив, деликатно успява да се вмъкне в подсъзнанието на хората и да създаде хармония. В този ред на мисли следва да считаме рекламите и като обучаващи и развиващи обществена позиция и мироглед. В случая можем да говорим за причинно-следствени връзки (конативен компонент).
Спомняте си добра и успешна маркетингова история в дóсега си с различни марки-споделете в коментар по-долу. Вярвам, че с течение на времето все повече информация минава покрай Вас, но качествените истории остават завинаги!
Очаквайте продължение!

 

Сподели

В момента съм магистър в МП Маркетинг. Интересът ми към маркетинга се разпали от това, че науката е жива и постоянно развиваща се и позволява широк спектър за изява на специалистите. За привлекателни намирам анализа на данни, event-маркетинга, комуникациите и промоциите. Интересурам се и от възможности за международна мобилност и научаването на нови езици.

 

3 за публикацията

Разказването на истории в маркетинга

Страхотна статия. Определено смятам, че по ефективни са реклами, които разказват някаква история. Например винаги, когато отида на кино се разтапям от рекламите на кока-кола. Друг пример е рекламата на милка, която е спомената в статията. Сещам се за самърсби и може още много примери да се дадат.

Отговор
Аватар

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>